Afgelopen zondagavond gaf het programma
Tegenlicht in inkijkje in de wereld van cyberspace, hackers en
alles wat daarmee te maken heeft. Er is veel wat we niet weten, veel waarvan we
hopen dat bedrijven ons er tegen beschermen, waar we onze gegevens aan verstrekken
en toch blijken er keer op keer veiligheidslekken te zijn. Dit soort zaken
vallen zeker ook onder MVO, want maatschappelijk verantwoord ondernemerschap is
ook hoe ga je om met je klanten, personeel en andere stakeholders in de
digitale wereld.
Een van de
experts sprak over een sociaal contract. Waar moet je aan denken bij een
sociaal contract, dat is een overeenkomst tussen een bedrijf en/of persoon met overheid, maar is ook toepasbaar op een bedrijf met zijn of haar stakeholders. Met een sociaal contract maak je
afspraken over zaken die beide partijen aangaan, het is zoiets als een
gebruikersovereenkomst maar dan eentje waar beide partijen op gelijke voet
moeten staan. Een sociaal contract kent veel voordelen, ook als het om MVO
gaat.
Waarom een sociaal contract
Neem even
het voorbeeld van cyberspace, veel burgers gaan er vanuit dat de overheid ons
beschermt net als het leger doet bij een aanval. Toch geeft commandant van het
taskforce cyberteam van de MIVD en AIVD aan dat zij daarvoor niet zijn. Zij weren zich uitsluitend defensief tegen aanvallen op de overheid. Dat zal
velen gek in de oren klinken, want wat met de bedrijven waar wij als ondernemer
of als particulier klant van zijn? Deze bedrijven zijn technisch gesproken zelf
verantwoordelijk voor hun cyberdomein, de gegevens die zij beheren en dus in
veel gevallen ook gevoelige gegevens.
Door een
sociaal contract met stakeholders kunnen bedrijven samen met klanten afspraken
maken over veiligheid, door samen te werken aan een veilig cyberdomein zonder
onhaalbare algemene voorwaarden. Maar een overeenkomst waar ieder zijn of haar
eigen deel in eigen verantwoording neemt. Immers, als je als klant je computer
beveiligd, je bankgegevens voor jezelf houdt en alle redelijke voorwaarden
volgt, waarom zou je dan niet je geld terug krijgen als er een veiligheidslek
ontstaat.
Maatschappelijke positie
Slaan we de handen ineen om het vertrouwen te herstellen? |
Voor alle
bedrijven geldt dat zij een maatschappelijke positie hebben, ten opzicht van
alle stakholders in welke vorm dan ook. Door sociale contracten aan te gaan, om
gezamenlijk te werken aan veiligheid in zogenaamd ‘real life’ en ‘cyberspace’
kunnen we gezamenlijk bouwen aan een herstel van vertrouwen. Vertrouwen in
banken, verzekeraars, financieel adviseurs en ook als het gaat om vertrouwen in
de steeds verder digitaliserende dienstverlening van zowel bedrijven als de
overheid.
Door sociale
contracten aan te gaan, en minder algemene voorwaarden die voor veel mensen en
bedrijven een strop blijken te zijn in geval van problemen, is het mogelijk om gezamenlijk
het vertrouwen in de maatschappij te herstellen. Want zonder vertrouwen is
ondernemen een last, producten en/of diensten inkopen een relatie gebaseerd op
wantrouwen en dus een bron van mogelijke rechtszaken, problemen en andere
ellende. Dat zouden we gezamenlijk moeten aanpakken door meer in te zetten op
sociale contracten om daarmee het vertrouwen bij consumenten, producenten en
overheden te herwinnen om tot een nieuwe maatschappelijke standaard te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten