Binnen elke organisatie komen vraagstukken
voorbij om zaken als productiviteit, betrokkenheid en bovenal ook
productkwaliteit te verbeteren. De vraag is vooral ‘hoe geven wij hier vorm aan’
en dan vooral in welke vorm. Gaan we voor meer verantwoordelijkheid, of zetten
we in op een directieve manier van leidinggeven? In het geval van toepassing
van MVO People kaders is het antwoord op deze laatste vraag eigenlijk heel
simpel, want dan valt de directieve vorm van leidinggeven snel af, waarom? Hier
een korte toelichting.
Bij de keuze
voor MVO en dan met name ook doorvoering van het MVO People instrument wordt de
werknemer meer betrokken bij het product, de bedrijfsvoering en staan vragen
centraal als ‘Wat draag je bij en wie ben jij als omschrijving van je functie?”
Dit klinkt
misschien gek, maar medewerkers zijn voor elk bedrijf de beste ambassadeurs,
zeker bij klantenrelaties of in de dienstverlening naar klanten toe. Want deze
medewerkers vertegenwoordigen uw product, uw bedrijf en de kernwaarden van uw
bedrijf zouden juist bij hen zichtbaar moeten zijn.
Kennis
Kennis delen vraag vertrouwen, kennis onbenut laten kost geld. |
Elke
medewerker heeft kennis, kennis van de geleverde producten, diensten of een
combinatie hiervan. Deze medewerker kan deze kennis het beste benutten in een
werkrelatie waar waardering bestaat voor zijn of haar kennis. Dus de ruimte om
problemen te benoemen, oplossingen aan te kunnen dragen waar zaken beter,
gestroomlijnder of zelfs innovatiever kunnen. Want dit zijn de mensen die elke
dag aan uw product of dienst werken, bij klanten komen en daar ook zeker op in
kunnen spelen. De vraag is vooral, is hier de ruimte voor of moet men bij wijze
van spreken voor elke spijker, pennenstreek of wat dan ook naar ‘de baas’
bellen?
Op het
moment dat uw medewerkers meer ruimte krijgen om invulling te geven aan uw
producten en of diensten, kunnen zij ook beter inspelen op de vraag van de
klant. Een goede relatie opbouwen met die klant en vervolgens deze relatie
verder uitdiepen als de klant met nog meer andere vragen komt omdat deze merkt
dat er veel kennis binnen uw bedrijf aanwezig is.
Vertrouwen
Dit vraagt
een werkrelatie met de nodige vrijheid om te handelen, maar zeker ook het
vertrouwen van u als werkgever omdat deze medewerker beslissingen neemt ten
guste van uw klant. Dat roept vragen op als, “hoe lossen we dat op met
tekeningen?” of “wat als mijn medewerker vertrekt en er niemand meer weet hoe
mijn product bij deze klant in elkaar steekt?” Hierbij kan men denken aan rapportages, de medewerker zelf met de tekenafdeling om de tafel
te zetten om op papier te zetten wat er gewijzigd is, et cetera.
Hierbij
geeft u als werkgever meer vrijheid en verantwoordelijkheid aan uw medewerkers,
dat kan voor veel bedrijven een angstig idee zijn. Want “wat doet mijn
management dan nog?” Het management krijgt bij een dergelijke bedrijfsvoering
een heel andere taak, zij blijven uiteraard wel eindverantwoordelijke maar
dragen dit met de medewerker en moeten een meer faciliterende / activerende rol
aannemen. Hiermee wordt kennisdeling gestimuleerd en interactie vergroot, in de
praktijk zal er dan zeker nog gebeld worden voor een akkoord, echter is het dan
op basis van een suggestie die aansluit op de vraag van de klant met de kennis
van uw medewerker in wie u als werkgever al jaren hebt geïnvesteerd.
Samengevat
CSR of MVO People biedt kansen en ruimte om te groeien. |
In de kern
komt het neer op het inzetten op de volgende aspecten;
- Management in een faciliterende / activerende rol;
- Waardering van uw werknemers en hun kennis;
- Interactie tussen management, medewerkers en klanten vergroten;
- Inspelen op de behoefte van medewerkers;
- Vertrouwen en open communicatie.
Dus wilt u
meer inzetten op de klantvraag, uw medewerkers stimuleren hun kennis te
vergroten en beter te benutten, onderzoek dan de mogelijkheden die het laten
vieren van de directieve teugels uw organisatie kunnen bieden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten