Vitaliteit
gaat om optimale werkomstandigheden, een prettige werkplek in zowel sociaal,
psychisch en fysiek opzicht. Dus een plek waar iemand zich thuis voelt en
optimaal kan presteren, hoe gek het ook klinkt, dit hangt sterk samen met inclusief
personeelsbeleid. Voor beide kaders geldt dat invulling maatwerk vereist.
Maatwerk op de werkplek en in de invulling van taken en functies, naast diverse
andere aspecten en dat is met een vergrijzende arbeidsmarkt een belangrijk aandachtspunt
voor veel werkgevers.
Langer doorwerken, arbeidsgehandicapten
Oudere
werknemers moeten langer doorwerken, de arbeidsmarkt vergrijst en er wordt een
tekort aan arbeidskrachten verwacht. Daarbij komt de invoering Participatiewet
met als gevolg een bredere instroom van arbeidsgehandicapten op de
arbeidsmarkt. Beide groepen hebben specifieke vragen om optimaal te presteren
en daarin zitten veel overlappingen die binnen een gelijksoortig beleidskader
kunnen worden ingevuld. Of het nu gaat om aanpassingen om een ouder wordende
werknemer zijn of haar werk te laten doen of dat het gaat om aanpassingen om
een arbeidsgehandicapte de ruimte te kunnen bieden om optimaal te presteren.
Eigenlijk
gaat het om een zelfde vorm van aanpassingen, van het verleggen van taken tot
het fysiek aanpassen van een werkplek om deze toegankelijk te maken voor iemand
in een rolstoel of visueel gehandicapte. Het grootste verschil in de beide
doelgroepen zit hem in het sociale aspect, met de ouder wordende medewerker is
een bestaande arbeidsrelatie, als werkgever weet je wat je juist wel of niet
aan iemand hebt en dat maakt iemand waardevol voor de organisatie. Voor de
nieuw in te stromen arbeidsgehandicapten moet elke werkgever dat nog uitvinden
en daar zit hem dan ook de grootste crux in de uitvoering.
Onbekend maakt onbemind
De doelgroep
arbeidsgehandicapten is voor veel werkgevers een nieuwe doelgroep, mensen waar
men eigenlijk weinig mee te maken heeft en die men ook niet herkent als potentiële
klanten of medewerkers. Toch is het een interessante doelgroep, want nu mensen
meer moeten gaan participeren en dus ook gaan werken, hun inkomen stijgt komt
daarbij dat zij ook potentiële klanten ven uw bedrijf kunnen worden. Hun kennis
in onontbeerlijk om goede producten en diensten te kunnen aanbieden en hun
gelijken, de mensen die net als zij niet zondermeer bij uw bedrijf uit zouden
komen als uw producten niet aansluiten of uw reclame voor hen niet toegankelijk
is.
"Denk bijvoorbeeld aan ondertiteling bij uw reclames, deze maakt dat u ineens 1,5 miljoen potentiële klanten kan bereiken die u anders niet had bereikt, simpelweg omdat ze door een gehoorbeperking uw reclame niet (goed) kunnen volgen. Dat zijn kansen die u als bedrijf laat liggen en dat is toch zonde?"
Vitaal en inclusief
Blijven werken met reuma |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten