Naar aanleiding van diverse reacties op
Twitter over mijn laatste blog,
wil ik graag ingaan op het woord sociaal. Want waar veel ondernemers het woord
sociaal met links, of soms zelfs niet ondernemer waardig, associƫren. Is sociaal
ook voor ondernemers juist iets wat bij MVO hoort. Want MVO gaat niet alleen om
milieu en financieel, het gaat ook om mensen, de maatschappij waarin een
onderneming opereert en daarbij behorend sociale relaties met werknemers,
stakeholders en anderen.
Sociaal ondernemen is samenwerken |
Voor veel
mensen lijken de woorden ‘sociaal en ondernemerschap’ in een zin, iets wat niet
past. Het is vanuit hun visie niet iets waar je als ondernemer voordeel uit kan
halen. En toch is dat niet zo, want sociale relaties zijn ook voor een
onderneming van levensbelang. Vooral omdat een goed sociaal klimaat binnen de
organisatie kan bijdragen aan thema’s als productiviteit, diversiteit en
bovenal duurzame arbeidsrelaties.
Waarom verbonden?
Waar zit de
verbinding tussen maatschappelijk betrokken en sociaal? Eigenlijk is dat heel
simpel te verwoorden: Een maatschappij bestaat uit individuen, welke in diverse
relaties sterk afhankelijk zijn van elkaar. Of het nu gaat om een relatie
tussen bedrijf en consument of dat het gaat om relaties tussen producenten en
afnemers van halffabricaten. Een onderlinge relatie is van grote invloed op de
samenwerking en bovenal het vertrouwen in elkaar.
Elke
ondernemer geeft er de voorkeur aan om samen te werken met partners waar een
goede ‘klik’ mee is, een partner waar men vertrouwen in durft te stellen omdat
men gezamenlijk de zelfde doelen heeft. Beide partijen willen graag een goed
product tegen een goede prijs leveren, voeg daarbij dat men afspraken maakt
over goede arbeidsomstandigheden binnen de gehele bedrijfsketen en je hebt een
sociaal component van de samenwerking te pakken.
Perspectieven
De sociale
elementen, ofwel de zachte componenten van een organisatie(cultuur), door McKinsey benoemd in het 7S model, als
personeel, vaardigheden/scholing, managementstijl en overkoepelende doeleinden
geven de organisatie body. Het gaat hierin om het versterken van de hardere
elementen binnen de organisatie als strategie, structuur en systemen & procedures
die praktische handvatten geven aan het management om de organisatie vorm te
geven. Toch kunnen beide harde en zachte kanten niet zonder elkaar voortbestaan
als het gaat om duurzame perspectieven voor een organisatie.
Behoud u kapitaal, ook als het om mensen gaat! |
Een
organisatie stuurt men aan op basis van de eerder genoemde ‘harde’ elementen, echter
is aandacht voor de ‘zachte’ elementen de smeerolie die de organisatie bijeen
houdt. En juist daarin zit de kern van mijn betoog. Want een organisatie heeft
geen kans op voortbestaan als mensen zich niet langdurig aan een organisatie
willen verbinden. Dit omdat mensen binnen een organisatie ook onderdeel van uw
bedrijfskapitaal zijn, durven zij niet aan te geven wat zij zien als een
verbetering, fout in de productie of dienstverlening, et cetera dan kunnen
producten en diensten nooit worden verbeterd. Gaan deze mensen weg, dan nemen
zij kennis mee naar een ander bedrijf en verliest een bedrijf waardevol
kapitaal aan een mogelijke concurrent.
Geen vies woord
Sociaal is
ook voor een ondernemer geen vies woord, het is een element wat de smeerolie
van elke organisatie vormgeeft. Het gaat niet om dure projecten om mensen eeuwig
kansen te blijven bieden. Het gaat om belangrijke componenten die mensen aan organisaties
verbinden en waardoor zij als medewerker betrokken raken bij het product of de
dienst waar zij voor staan en daarmee een reclamezuil voor uw bedrijf vormen.
En om consumenten die hun vertrouwen in uw producten durven stellen en daarmee
uw winstgevendheid vergroten!
Het 7S model van McKinsey |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten