MVO is meer dan alleen kijken naar de eigen
bedrijfsvoering, het gaat ook om de bedrijfsvoering die in de gehele keten van
productie, tot levering wordt toegepast. Als een bedrijf MVO als een belangrijk
speerpunt presenteert is het niet klaar als men alleen in de eigen organisatie
MVO in alle facetten doorvoert. Toch was het opvallend dat juist in de
werksituatie bij PostNL,
waar bezorgers heel slecht worden betaald en bovendien als ZZP’ers moeten
werken, de directeur van Bol.com zich verre van verantwoordelijk voelt voor het
beleid dat bij de bezorgservice wordt gehanteerd.
Als je de
website banen.bol.com bekijkt moet het een enorm gezellig bedrijf zijn om te
werken, men geeft aan dat het waarde hecht aan goede arbeidsvoorwaarden en dus
zou men ervan uit moeten kunnen gaan dat werken bij Bol.com vooral heel leuk en
prettig moet zijn. Wat vooral interessant is, is dat men bij Bol.com kortingen
op het gehele assortiment aan de personeelsleden biedt, maar blijkbaar worden
de studieboeken met betrekking tot MVO met name door de directeur en het
management gemeden…..
Pakketbezorgers
De
pakketbezorgers van PostNL deelden afgelopen maandag pakketjes
‘verantwoordelijkheid’ uit en dat past zeker bij de positie die Bol.com heeft
ten opzicht van de bezorgers. Want zij werken 60 uur per week voor 1300€ netto
en dat klinkt inderdaad niet als een bedrijf wat zijn maatschappelijke positie
erg serieus neemt. Immers als de directeur van Bol.com de situatie van de
bezorgers niet zijn probleem, maar het probleem van PostNL noemt terwijl juist
Bol.com als een van de grootste klanten de prijzen verder en verder naar
beneden duwt.
Waarom neemt
deze directeur het welzijn van zijn eigen personeel wel serieus en dat van de
bezorgers niet? Waarom voelt hij het niet als zijn verantwoording om ook in de
keten de verantwoordelijkheid te nemen voor eerlijke en prettige
werkomstandigheden? De simpelste reden is dat deze directeur ervoor kiest om meer
winst te maken, meer klanten te trekken door gratis bezorging ten kosten van de
mensen die deze pakketten moeten bezorgen. Maar waar zijn deze mensen in zijn
personeelsbeleid?
Bangladesh
We kennen
allemaal de beelden nog van de kledingfabrieken in Bangladesh die in april 2013
door gebrek aan veilige werkomstandigheden zijn ingestort. De bedrijven die
gebruik maakte van deze kledingfabrieken kozen voor een goedkope productie ten koste
van mensen, terwijl ook veel van deze bedrijven MVO als een belangrijk
onderdeel van de bedrijfsvoering zien. Het heeft veel levens gekost, veel
levens verwoest en op dat moment wilde al de bedrijven die kleding afnamen iets
doen aan de werkomstandigheden.
Toch blijkt
er ruim anderhalf jaar later weinig veranderd, men kijkt wel naar de bedrijven
waar men de producten afneemt, maar niet naar de bedrijven aan wie deze
leveranciers hun werk weer uitbesteden. En daar gaat het mis, want ook in die
aanbestedingen ligt de verantwoording van deze winkelketens, immers het gaat om
de hele productieketen. Het gaat om het oppakken van verantwoording voor de
productie van de producten waarop deze concerns veel geld verdienen.
MVO People
Als bedrijf
heb je een bepaalde verantwoording, of het nu om mensenrechten, veilige
werkomstandigheden of een eerlijk loon gaat. Als ondernemer/directeur ben je
niet alleen verantwoordelijk voor je eigen toko, je kan ook eisen stellen aan
de bedrijven waar je diensten en producten afneemt. Waarom, simpelweg omdat het
uitdragen van MVO verder gaat dan alleen de eigen organisatie, MVO gaat om alle
stakeholders en dus ook om de bedrijven waar je als ondernemer mee samenwerkt
en daarom is aandacht voor de werkomstandigheden bij de gehele keten onderdeel
van het MVO beleid. Afschuiven kan niet meer, want maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat verder en dus ook om arbeidsomstandigheden ver weg of
dichtbij bij uw klanten, leveranciers en dienstverleners!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten