De laatste jaren lijkt er veel mis te gaan
als het gaat om betrouwbaarheid en integriteit van veel sectoren. Was het de
bouwfraude, toen waren het de banken, vervolgens kwamen de grote
accountantskantoren en nu zijn het de ICT bedrijven die bij aanbestedingen vals
blijken te spelen. Dit bleek uit de uitzending van Zembla van afgelopen donderdag (2
oktober), de vraag die dit doet rijzen is, ‘wat is er mis met het Nederlandse
bedrijfsleven?”
Persoonlijk
vond ik het vooral opvallen dat een bedrijf als Ordina, wat MVO hoog in het
vaandel heeft en betrokken is bij diverse maatschappelijk projecten, het nodig
blijkt te hebben om mollen in te zetten bij de overheid om opdrachten binnen te
krijgen. Want je zou toch denken, dat je als bedrijf met dergelijke
uitgangspunten niet deze spelletjes zou spelen. Maar blijkbaar is de
maatschappelijke betrokkenheid in de ogen van (bepaalde mensen binnen) dit
bedrijf niet voldoende om een goede positie op de markt te veroveren.
Is het de sector of zit het in de mensen?
In de uitzending
van Zembla kwam naar voren dat er één centrale persoon was in dit hele ‘schandaal,’
deze spin in het web kwam telkens voorbij in de ballastende e-mails die voorbij
kwamen in de reportage. Toch bleek uit de reportage ook dat het in de ICT
sector ‘normaal’ was om zogenoemd ‘warmvlees’ bij de overheid te stationeren om
daar kennis te vergaren over mogelijke opdrachten en aanbestedingen. Bij deze
mensen gaat het niet om wat ze kunnen, maar vooral om wat ze te weten kunnen
komen. En daar draait het om als je als bedrijf een aanbesteding tegen een
hogere prijs toch wil winnen, insight
knowledge is daarin cruciaal.
Dit soort
voorbeelden doen bij veel burgers, politici en vooral ook bij andere bedrijven
de hare ten berge rijzen, niet alleen om de fraude maar zeker ook angst bij
bepaalde mensen die hierin betrokken zijn. Mensen die deze spelletjes mee
hebben gespeeld en daarmee de betrouwbaarheid van het systeem aanbestedingen
hebben aangetast, maar bovenal ook bijdragen aan het onbegrip van veel mensen
die belasting betalen en zien dat veel van dat geld verdwijnt in de zakken van
bedrijven die vals spelen.
Vertrouwen terugwinnen
Een bedrijf
als Ordina, wat centraal stond in deze uitzending, zal een grote slag moeten
maken om het geschade vertrouwen te herwinnen. Net als KMPG ervaart na alle
onregelmatigheden die daar zijn vastgesteld maar vooral de imagoschade die zij
hebben opgelopen. De bouwfraude toont aan dat dit zeker wel mogelijk is, maar
dat het wantrouwen nog lang blijft doorschemeren bij consumenten, concurrenten
en de overheid. Het is voor deze bedrijven dan ook zaak om niet alleen te
kijken naar de mensen in de top die hierbij betrokken waren, maar bovenal naar
de bedrijfscultuur die dit mogelijk maakte.
Een
bedrijfscultuur waar ‘stiekem gedrag’ als waardevol wordt gezien om nieuwe
opdrachten binnen te halen, dat is een cultuur die zichzelf uitholt en waar de
rechtlijnige manager nooit lang zal blijven zitten. Het is noodzakelijk om dit
aan te pakken, te zoeken naar een alternatieve bedrijfscultuur en daarvoor is
een brede aanpak noodzakelijk. Van het verwijderen van ‘de rotte appels’ tot
het aannemen van nieuwe mensen die de andere bedrijfscultuur kunnen uitdragen
en de gedachtegang van medewerkers kunnen omturnen.
De juiste persoon vinden
Het grootste
probleem zal zijn om deze mensen te vinden, want wie wil er nu bij een
onbetrouwbare werkgever werken als je als rechtlijnig bekend staat. Toch is het
een dankbare job om een bedrijf naar een gezonde bedrijfsvoering te krijgen,
want uiteindelijk bied je niet alleen jezelf met een mooie paycheck, maar bovenal wint je op die
manier krediet bij consumenten, klanten, concurrenten en de overheid als het
gaat om de roemruchte aanbestedingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten