Je kent ze wel, die mooie wagens die je
vaak op grote parkeerplaatsen bij van die net iets te grauwe of pompeuze
kantoorgebouwen zit staan. En als je dan bij veel bedrijven in de parkeergarage
komt, zie je nog luxere versies staan. Toch zijn het juist dit soort dingen waar veel
winst te behalen als het gaat om MVO doelstellingen en tevens een mooie
besparing voor veel bedrijven met hoge kosten aan het wagenpark. Zeker met de nieuwe bijtellingsregels voor 2016 die gisteren bekend werden gemaakt.
Met een
inkomsten van circa 2.2 miljard euro per jaar aan leasecontracten voor de overheid,
wat neerkomt op 12.000 euro per leaseauto is duidelijk dat hier behoorlijk wat
geld in omgaat. Want iedereen betaald bijtellingen voor privégebruik, waarbij
veel werkgevers hier ook nog een vergoeding privégebruik aan verbinden om
werknemers tegemoet te komen in de kosten. Kortom, voor veel werkgevers een
aanzienlijke kostenpost, en wat zou je hieraan kunnen doen?
Kleiner, zuiniger
Het klinkt
heel simpel, ga kleiner en/of zuiniger rijden. Toch is dat een stap die voor
veel mensen toch tegennatuurlijk voelt. Want voor veel mensen geldt een auto nog steeds als een statussymbool, eentje die moet passen bij je functie. Dus ben
je manager dan moet je toch minstens in een auto van ruim € 30.000 rondrijden
en dan bij voorkeur ook nog eentje van een merk met status, en dan kan de prijs
nog wel eens flink gaan oplopen.
Naast de
kosten die dit meebrengt voor de werknemer, die dit weer gecompenseerd wil zien
in zijn salaris of vergoeding privégebruik, zijn dit met minimaal €7.500 per
jaar, behoorlijke kostenposten per werknemer. Neem daarbij dat een auto als deze circa
1 op 10 rijdt en dus een flinke kostenpost voor de brandstofkosten is. Niet
voor niets gaat er circa 800.000.000 euro per jaar om in de accijnzen!
Kosten besparen
Voor
ondernemers zijn het vaak de kosten die de doorslag geven, dus er vanuit gaande
dat uw medewerkers, met een statusverhogende luxere wagen, nu
eens over zouden stappen naar de wat zuinigere modellen. Dan komt u op
besparingen uit als:
Bij een verbruik van 1 op 10 bent u bij een brandstofprijs van € 1,35 x 50 L = € 67,50 kwijt voor een tank diesel waar uw
medewerker dus 500 kilometer op rijdt.
Bij een verbruik van 1 op 15 bent u bij een brandstofprijs € 1,30 x 50 L = € 67,50 kwijt voor een tank diesel waar uw
medewerker dus 750 kilometer op rijdt.
Kortom, uw
medewerker rijdt 250 kilometer meer voor de zelfde prijs van een tankt diesel,
dus dat is een besparing die op jaarbasis behoorlijk op kan lopen. Want stel deze medewerker maakt 50.000 kilometer per jaar, dan is de
besparing:
50.000 km / 10 = 5.000 L x € 1,35 = € 6.750 per jaar aan diesel.
50.000 km / 15 = 3.333 L x € 1,35 = € 4.500 per jaar
aan diesel.
Less car - more money! |
Dat komt
neer op een besparing aan brandstof van € 2.250 euro per jaar aan diesel voor deze
medewerker. Dit is een aardig bedrag waar een bedrijf leuke dingen mee kan
doen, zeker als er meer dan 10 van dit soort auto’s rondrijden en dat bedrag
nog verder op gaat lopen ten opzichte van het huidige wagenpark. Neem daarbij
dat kleinere en of zuinigere auto’s een lagere bijtelling hebben en u dus
minder kosten hoeft te maken, is dit toch een mooie reden om niet alleen iets
aan het milieu te doen omdat het leuk staat voor uw MVO doelstellingen, maar
het vooral uw bedrijf een leuk bonus oplevert!
De dieselprijs is berekend op de prijs in oktober 2014
Geachte blogbeheerder,
BeantwoordenVerwijderenOnder het duurzame motto "Less is more" bedankt voor de moeite om mijn reactie te verwijderen.
Met vriendelijke groeten van Theo Benschop
Theo, je reactie heb ik verwijderd omdat ik er geen toevoeging in zag. Vooral omdat ik er geen touw aan vast kon knopen.
BeantwoordenVerwijderen