De overheid heeft met de invoering
Participatiewet gesteld dat er in de komende jaren (t/m 2025) 100.000 banen
voor arbeidsgehandicapten moeten worden gerealiseerd. Er wordt gesproken over
2026 als jaar om dit doel definitief te behalen, echter blijkt uit de cijfers
dat dit al in 2025 een feit moet zijn en is 2026 eigenlijk het jaar dat het
aantal van 100.000 banen stabiel moet zijn. Het is een utopie om te denken dat
dit echt effectief gaat zijn, vooral door verdringing en uitsluiting van een
groot deel van de doelgroep gehandicapten.
De cijfers
Hans
Dijkman, HR directeur van Phillips spreekt terecht zijn twijfels uit in een
artikel op P&O
Actueel. Er waren in 2012 al bijna 2,2 miljoen mensen met een handicap.
Hiermee zou men denken dat die 100.000 banen makkelijk moeten kunnen worden
ingevuld, echter zijn er een aantal beperkingen die veel mensen buitenspel
zetten. Een aantal van deze voorwaarden zijn:
- Mensen die meer dan 100% WML kunnen verdienen tellen niet mee;
- Mensen die in de Wajong zitten krijgen voorrang, naar verwachting kunnen na herkeuring slechts 64.000 van hen werken binnen de voorwaarden van de garantiebanen;
- Mensen die in de WIA zitten tellen niet mee.
Deze
voorwaarden maken de groep een stuk kleiner, en zelfs al zou men alle Wajongers
(224.000 in 2013) rekenen en dit naast het cijfer van 2.175.000 mensen (totaal
aantal gehandicapten in 2012) leggen, dan is het percentage buitengesloten gehandicapten
te bizar voor woorden. Want slechts 1 op de 10 arbeidsgehandicapten komen op
papier in aanmerking voor de garantiebanen. Als we dan de berekening van
slechts 64.000 gehandicapten die na herkeuring zouden kunnen werken, ernaast
leggen dan kom je ineens op 1 op de 34 mensen met een arbeidshandicap die
zouden voldoen aan de eisen van de garantiebanen.
Uitsluiting en verdringing
Voor
werkgevers is het nu al zoeken naar een speld in de hooiberg als zij
arbeidsgehandicapten aan willen nemen die ook een praktische bijdrage kunnen
leveren. Vooral als men opzoek is naar bepaalde vaardigheden, want slechts een
beperkt deel van de doelgroep is (goed) opgeleid en dat maakt dat mensen een
nog grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Laat staan dat dan ook nog een
heel groot deel van de mensen met een handicap in Nederland niet eens
meetellen, maakt het voor werkgevers vrijwel onhaalbaar om te voldoen aan de
eisen van de Participatiewet.
Naast de
problemen die dit voor werkgevers oplevert zijn er uiteraard ook de gevolgen
voor gehandicapten die buiten de garantiebanen vallen. Want als maar 1 op de 10
mensen in aanmerking komt (uitgaande van de meest gunstige berekening) wat moeten
die andere 9 mensen dan? Een deel zal niet kunnen werken, maar een veel groter
deel zal gewoon moeten werken, krijgt geen uitkering of subsidie en hebben wel
hun unieke vraag als het gaat om aanpassingen en flexibiliteit van werkgevers
om te kunnen werken.
Luchtkastelen, ja zeker!
Het idee dat
de garantiebanen, met een quotum als stok achter de deur werkgevers gaan
overtuigen van de krachten van mensen met een handicap is een luchtkasteel van
megalomane omvang. Want het zijn vooral de mensen die veel aandacht en
investering vragen, mensen die minder vragen en meer kunnen tellen niet mee. Er
zal vooral een nieuwe groep ontstaan die nog verder van de arbeidsmarkt
verwijderd zal raken, simpelweg omdat ze niet gehandicapt genoeg zijn om mee te
tellen voor een garantiebaan!
Hiermee
zullen werkgevers eerder worden afgeschrikt om ook mensen zonder subsidie aan
te nemen, want een werkgever ziet nu vooral de lasten en niet de voordelen van
al die mensen met een beperking die veel kunnen, mits zij op hun eigen
voorwaarden kunnen werken. Want naast de strenge regels die het zoeken bemoeilijken, vraagt de doelgroep voor de garantiebanen veel extra aandacht, investeringen en dus tijd van werkgevers. Dat is niet iets wat de beeldvorming zal verbeteren, een beeldvorming dat arbeidsgehandicapten waardevol zijn, vraagt ook voorbeelden van mogelijkheden en niet van alle problemen en lasten die dit met zich meebrengt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten