![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNVPbK4IXuDihjVYVmVRDoUqd15K0c7_AlW5e7AoJt6WPGZW7aFs1_79K38lK3-1DQ4okdGQ364OO9c7buy9EGd7_kDTfkOkvVL5xF2sIdzyMdYgKXRLdC2tUGtmAN5wwYTiZiKkAAsMQ/s1600/Gewoon+doen.jpg)
Voorkom teleurstelling
De afgelopen
jaren hebben veel werkgevers verschillende activiteiten ondernomen om
arbeidsgehandicapten aan te nemen, hun ervaringen zijn heel wisselend. De een
is heel tevreden, de ander diep teleurgesteld. De meeste werkgevers die heel
tevreden zijn hebben hierin geïnvesteerd, door het inhuren of aantrekken van kennis en kunde
over dit onderwerp. Vaak niet via het UWV, maar door gebruik te maken van
diverse (ervarings)experts en belangenbartigers die hen op weg hebben geholpen. Deze
experts weten wat mensen met een handicap kunnen, welke hulp of aanpassingen
zij nodig kunnen hebben en vervolgens gaan werkgevers met de kandidaten zelf in
gesprek om te kijken wat hun individuele behoeften zijn.
Naast dit is
het handig om als werkgever te weten wat men aan kan bieden aan welke groepen
arbeidsgehandicapten. Want niet altijd is een werkplek geschikt voor elke
handicap, denk aan kantoortuinen die voor autisten erg lastig zijn, denk aan
flexibele werkplekken en de noodzaak voor aangepaste bureaus, beeldschermen of
ICT toepassingen waardoor flexibiliteit ineens een andere lading krijgt. Daarnaast is het als bedrijf meer dan eens noodzakelijk om werkprocessen aan te passen, of taken
binnen teams her te verdelen omdat er bepaalde taken niet kunnen worden
uitgevoerd door de arbeidsgehandicapte. Dit zijn slechts korte voorbeelden, van
een breed scala aan elementen die een rol spelen.
De mensen zelf
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyvtpZPLbgraCN1rI4iq0NmzHTXjisasGl54sp_9pA0LX1Vy-YxF-hy0IXEhNdegFG37Sz8C45VlVwGlC6BqB0QKiCL7UaIE1Mibi4oAbWDBPejNoFS8zL5zscg9qqHFE1ugJnQQb9_wo/s1600/zzp-42.jpg)
In de
toekomst zullen ook mensen met een arbeidshandicap mondiger worden, zeker zij
die hiervoor over de verstandelijke vermogens beschikken. Maar tot die tijd is
het goed om hen te faciliteren, te vragen naar hun mening en kennis te benutten
die beschikbaar is. Want wie kon tijdens zijn eerste baan een inschatting maken
van zijn of haar mogelijkheden? Ik weet dat ik dat (als arbeidsgehandicapte) gaandeweg heb geleerd en
veel arbeidsgehandicapten staan daarin op een achterstand.
Heldere boodschap
Mijn
boodschap is dan eigenlijk ook heel simpel, gebruik naast uw gezonde verstand
ook gebruik van ingehuurde of aangetrokken kennis. Want als uw organisatie voor
een transitie staat huurt u voor deze verandering toch ook de benodigde kennis
in, dus waarom niet als het gaat om de invoering van inclusief beleid en de
bijbehorende cultuurverandering?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten