Afgelopen week las ik een commentaar van
een werkgever, hij vond dat het aannemen van arbeidsgehandicapten uitsluitend
iets is van ‘gezond verstand.’ Nu heb ik daar op zich niets op in te brengen,
hoewel ik dat wel heb als het gaat om zijn opmerkingen over het feit dat het
inhuren of aannemen van experts de integratie van arbeidsgehandicapten
geldverspilling was. Dit is namelijk alleszins waar, de afgelopen jaren hebben
dat meer dan eens bewezen.
Voorkom teleurstelling
De afgelopen
jaren hebben veel werkgevers verschillende activiteiten ondernomen om
arbeidsgehandicapten aan te nemen, hun ervaringen zijn heel wisselend. De een
is heel tevreden, de ander diep teleurgesteld. De meeste werkgevers die heel
tevreden zijn hebben hierin geïnvesteerd, door het inhuren of aantrekken van kennis en kunde
over dit onderwerp. Vaak niet via het UWV, maar door gebruik te maken van
diverse (ervarings)experts en belangenbartigers die hen op weg hebben geholpen. Deze
experts weten wat mensen met een handicap kunnen, welke hulp of aanpassingen
zij nodig kunnen hebben en vervolgens gaan werkgevers met de kandidaten zelf in
gesprek om te kijken wat hun individuele behoeften zijn.
Naast dit is
het handig om als werkgever te weten wat men aan kan bieden aan welke groepen
arbeidsgehandicapten. Want niet altijd is een werkplek geschikt voor elke
handicap, denk aan kantoortuinen die voor autisten erg lastig zijn, denk aan
flexibele werkplekken en de noodzaak voor aangepaste bureaus, beeldschermen of
ICT toepassingen waardoor flexibiliteit ineens een andere lading krijgt. Daarnaast is het als bedrijf meer dan eens noodzakelijk om werkprocessen aan te passen, of taken
binnen teams her te verdelen omdat er bepaalde taken niet kunnen worden
uitgevoerd door de arbeidsgehandicapte. Dit zijn slechts korte voorbeelden, van
een breed scala aan elementen die een rol spelen.
De mensen zelf
Uiteraard
kunnen arbeidsgehandicapten zelf ook aangeven wat ze nodig hebben, zeker de
mensen onder hen die beschikken over de nodige werkervaring. Toch is het daar
niet mee rond, vooral omdat ander werk een andere vraag met zich meebrengt. Dit
vraagt kennis van je kunnen, kennis van het werk en vooral ook kennis van de
mogelijkheden die er zijn als het gaat om beschikbare aanpassingen. Het
probleem is echter dat veel mensen weinig kennis van hun mogelijkheden hebben,
ze hebben of geen werkervaring en/of geen opleiding waar ze ervaring met hun
mogelijkheden hebben opgedaan.
In de
toekomst zullen ook mensen met een arbeidshandicap mondiger worden, zeker zij
die hiervoor over de verstandelijke vermogens beschikken. Maar tot die tijd is
het goed om hen te faciliteren, te vragen naar hun mening en kennis te benutten
die beschikbaar is. Want wie kon tijdens zijn eerste baan een inschatting maken
van zijn of haar mogelijkheden? Ik weet dat ik dat (als arbeidsgehandicapte) gaandeweg heb geleerd en
veel arbeidsgehandicapten staan daarin op een achterstand.
Heldere boodschap
Mijn
boodschap is dan eigenlijk ook heel simpel, gebruik naast uw gezonde verstand
ook gebruik van ingehuurde of aangetrokken kennis. Want als uw organisatie voor
een transitie staat huurt u voor deze verandering toch ook de benodigde kennis
in, dus waarom niet als het gaat om de invoering van inclusief beleid en de
bijbehorende cultuurverandering?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten