Nu medewerkers terugkeren van de vakantie
of misschien nog op vakantie gaan, is het van belang dat zij na de vakantie
weer uitgerust kunnen beginnen. De vraag hierbij die rijst is, in hoeverre
nemen mensen werkelijk vakantie? Want ook tijdens vakanties blijken emails met
regelmaat te worden beantwoord en zijn mensen soms zelfs gewoon telefonisch
bereikbaar. Dit terwijl juist de vakantie er is om tot rust te komen, even lost
te staan van je werk en de dagelijkse sleur.
Verantwoordelijkheid
Een veel
gehoord excuus om emails en telefoontjes toch te beantwoorden is ‘ik heb een
verantwoordelijke baan, ik kan mensen toch niet in de steek laten’ maar wat men
hierbij vergeet is dit: Juist als je een baan met grote verantwoordelijkheden
hebt is het noodzakelijk deze een aantal weken per jaar over te dragen, zodat
je na een periode van rust en afstand, weer volop aan de slag kan met je
verantwoordelijkheden.
Zelf herken
ik het checken van je email zeker ook, want als zelfstandig ondernemer kan je
niet zondermeer je werk overdragen aan een collega. Nu heb ik vakantie en hoe
ga ik dat dan oplossen? Nou heel simpel, ik werk samen met een zakenpartner en
ik heb hem dan ook gevraagd of ik de mails naar hem kan doorzetten. Verder heb
ik mijn klanten geïnformeerd dat ik op vakantie ben en een antwoord dus wat
langer uit zal blijven. Nu is het wel 2 keer per week mijn mail checken en evt
doorsturen, maar buiten dat doe ik dus niets. Gewoon omdat ook ik mijn tijd
nodig heb om weer op te laden voor een nieuw werkjaar!
Stimuleren of zelfs blokkeren
In Duitsland
zijn er steeds meer bedrijven die na een bepaalde tijd op de avond en in het
weekend de mail van medewerkers afsluiten. Zij kunnen ook in de vakantie niet
bij hun emailaccounts, dit is een systeem van verplichte rust van je werk en
dat zou voor meer bedrijven een goed idee zijn. Want hoeveel
verantwoordelijkheid uw medewerkers ook dragen en hoeveel verantwoordelijkheid
u zelf ook draagt, deze verantwoordelijkheid is ook een zware last en dat
vraagt op z’n tijd een rustpauze. Deze pauzes maken dat er een mate van afstand
kan worden genomen en daarbij ruimte is om volledig te ontspannen omdat je weet
dat je werk wordt opgevangen door een ander.
Zeker ook
uit oogpunt van MVO is het goed om werknemers te ‘beschermen’ tegen hun eigen
drang om altijd maar bereikbaar te zijn voor klanten. Want verantwoordelijkheid
heeft twee kanten, het gaat niet alleen om altijd je werk goed doen het gaat
ook om weten wanneer je je werk naast je neer moet leggen. En juist daar is in
de huidige 24-uurs maatschappij weinig plaats, toch moet dit wel zijn plaats
hebben om medewerkers scherp en alert te houden.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSVfXnB8NAp0x2DbflfX1ngjuIBt9T08JB-Hrdv7nWNSw5sg4zHTP8978GqIslbv2RqFjW7IN7jUSlAlfCxCxm60e06dmEi6CfY-szxneTX78zjVA2sy42-np5afmOD0zULbOMiPcZ3Eo/s1600/blije+mensen.jpg)
Dus als uw
medewerkers vakantie hebben, nog op vakantie gaan of bij een volgende
vakantieperiode, overweeg dan eens om email te blokkeren zodat uw medewerkers
echt afstand kunnen nemen van hun werk. Want na die periode van rust zijn
mensen een stuk productiever en gelukkiger dan als zij continu bereikbaar ‘moeten’
zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten