woensdag 13 augustus 2014

Vakantietijd

Nu medewerkers terugkeren van de vakantie of misschien nog op vakantie gaan, is het van belang dat zij na de vakantie weer uitgerust kunnen beginnen. De vraag hierbij die rijst is, in hoeverre nemen mensen werkelijk vakantie? Want ook tijdens vakanties blijken emails met regelmaat te worden beantwoord en zijn mensen soms zelfs gewoon telefonisch bereikbaar. Dit terwijl juist de vakantie er is om tot rust te komen, even lost te staan van je werk en de dagelijkse sleur.


Verantwoordelijkheid

Een veel gehoord excuus om emails en telefoontjes toch te beantwoorden is ‘ik heb een verantwoordelijke baan, ik kan mensen toch niet in de steek laten’ maar wat men hierbij vergeet is dit: Juist als je een baan met grote verantwoordelijkheden hebt is het noodzakelijk deze een aantal weken per jaar over te dragen, zodat je na een periode van rust en afstand, weer volop aan de slag kan met je verantwoordelijkheden.

Zelf herken ik het checken van je email zeker ook, want als zelfstandig ondernemer kan je niet zondermeer je werk overdragen aan een collega. Nu heb ik vakantie en hoe ga ik dat dan oplossen? Nou heel simpel, ik werk samen met een zakenpartner en ik heb hem dan ook gevraagd of ik de mails naar hem kan doorzetten. Verder heb ik mijn klanten geïnformeerd dat ik op vakantie ben en een antwoord dus wat langer uit zal blijven. Nu is het wel 2 keer per week mijn mail checken en evt doorsturen, maar buiten dat doe ik dus niets. Gewoon omdat ook ik mijn tijd nodig heb om weer op te laden voor een nieuw werkjaar!

Stimuleren of zelfs blokkeren

In Duitsland zijn er steeds meer bedrijven die na een bepaalde tijd op de avond en in het weekend de mail van medewerkers afsluiten. Zij kunnen ook in de vakantie niet bij hun emailaccounts, dit is een systeem van verplichte rust van je werk en dat zou voor meer bedrijven een goed idee zijn. Want hoeveel verantwoordelijkheid uw medewerkers ook dragen en hoeveel verantwoordelijkheid u zelf ook draagt, deze verantwoordelijkheid is ook een zware last en dat vraagt op z’n tijd een rustpauze. Deze pauzes maken dat er een mate van afstand kan worden genomen en daarbij ruimte is om volledig te ontspannen omdat je weet dat je werk wordt opgevangen door een ander.


Zeker ook uit oogpunt van MVO is het goed om werknemers te ‘beschermen’ tegen hun eigen drang om altijd maar bereikbaar te zijn voor klanten. Want verantwoordelijkheid heeft twee kanten, het gaat niet alleen om altijd je werk goed doen het gaat ook om weten wanneer je je werk naast je neer moet leggen. En juist daar is in de huidige 24-uurs maatschappij weinig plaats, toch moet dit wel zijn plaats hebben om medewerkers scherp en alert te houden.


Dus als uw medewerkers vakantie hebben, nog op vakantie gaan of bij een volgende vakantieperiode, overweeg dan eens om email te blokkeren zodat uw medewerkers echt afstand kunnen nemen van hun werk. Want na die periode van rust zijn mensen een stuk productiever en gelukkiger dan als zij continu bereikbaar ‘moeten’ zijn!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten