Je ziet steeds meer kleine bedrijven uit de
grond schieten die service op een andere manier willen leveren, maar dat zij in
hun kleinschaligheid worden ingehaald door het aantal opdrachten. Daar is het
vooral belangrijk om vast te houden aan de gekozen koers, een goede afweging te
houden in de balans tussen ‘eigen’ en extern aangetrokken managers en de
laatste ook het veld in te sturen om te weten waar je bedrijf voor staat.
Kwaliteit behouden is belangrijker dan kwantiteit. |
In navolging
op mijn blog
van afgelopen woensdag over sturing op resultaten, vandaag het vervolg. Want
juist door het sterke sturen op Excelsheet-resultaten besluiten veel mensen om
als alternatief een eigen bedrijf op te bouwen. Echter blijkt vaak dat zij op
termijn door groei worden overmand en alsnog externen aan moeten trekken om
aan de klantenvraag te voldoen. Hoe voorkom je dan dat je in de valkuil stapt
waar je juist aan wilde ontsnappen met je nieuwe bedrijf?
Anders durven denken
Als vrije
denker, als ondernemer met een missie, als maatschappelijk betrokken ondernemer
met een grote wens om je klanten bovenaan te stellen is het moeilijk om bij een
sterke groei vorm te blijven geven aan je gekozen missie. Daarom is het goed om
hiervoor alvast plannen in de kast te hebben of als het moment zich al heeft
aangediend, hier op in te kunnen spelen op een manier die past bij de missie
van je bedrijf.
Afgelopen
week schreef ik al dat het goed is om een belangrijk deel van het management
door interne aanwas vorm te geven, zij beschikken over kennis die niet extern
aan te trekken is. Maar als jong bedrijf, vaak gestart uit een bepaalde vorm
van idealisme binnen je eigen vakgebied, is het onmogelijk om bij een snelle
groei deze interne aanwas vorm te geven. Toch is daar zeker een mouw aan te
passen, niet door het zondermeer aantrekken van externe managers middels een
vacature, maar simpelweg door goed netwerken.
Netwerk benutten
Binnen je
eigen netwerk zijn er vaak mensen die je idealisme goed kunnen volgen, zij
beschikken ook weer over een netwerk van mensen en het is heel goed mogelijk dat juist daar de
aanwas tussen zit die in aanmerking komt om je eigen organisatie te versterken. Want
er zijn zeker veel mensen die graag werken bij een bedrijf waar klanten,
producten en/of diensten boven sturing op Excel-sheets staan, maar die niet
over de mogelijkheden of het lef beschikken om voor zichzelf te beginnen.
Toch zijn
dit vaak wel de mensen die open staan voor nieuwe kansen bij een andere
werkgever met de zelfde doelstellingen, misschien zelfs idealisme. Want steeds
meer mensen zien werk als meer dan een maandelijks salaris waarvoor ze hun handen
en/of hersenen gebruiken. En juist die betrokken mensen kunnen bijdragen aan
het behalen van de doelstellingen van het bedrijf wat jij hebt opgebouwd.
Groeien is dus mogelijk
Maak het onmogelijke mogelijk, blijf bij je doelstellingen. |
Groeien in
combinatie met het behoud van je ambities als ondernemer is dus zeker mogelijk,
het vraagt alleen een andere kijk op het zoeken naar nieuwe instroom van
medewerkers en managers binnen je bedrijf. Het ouderwetse plaatsen van een
advertentie is daarbij niet zo effectief, maar het zoeken in je netwerk, het
netwerk van je netwerk is daarbij dus een hele goede mogelijkheid. Het voordeel
van deze aanpak is ook dat mensen die bij je solliciteren over goede
referenties beschikken en bovendien zeer gemotiveerd zijn om bij te dragen aan
de groei en ambities van je onderneming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten