Ik hoor het steeds vaker, mensen die door
zich door hun manager onbegrepen voelen als het gaat om de praktische realiteit
van werkzaamheden tegenover het sturen op de cijfers. De term Excelsheet-manager
wordt daar nogal eens aan gekoppeld, en dat is eigenlijk ook niet zo gek. Dit
type managers is vaak beperkt op de hoogte van het werk, ze weten bijvoorbeeld
dat ze servicemonteurs aansturen, maar hoe deze servicemonteurs nu precies een
storing verhelpen, dat weten ze dan vaak niet. Hoe kan dit gat worden opgevuld?
Extern aangetrokken
Ben je als leidinggevende betrokken, of laat je je sturen door cijfers? |
Het gaat
veelal ‘fout’ als bedrijven externe managers aan gaan trekken, niet de manager
die ooit op de werkvloer is begonnen en zich heeft opgewerkt. Maar die manager
die na zijn HBO of universitaire studie uitsluitend als leidinggevende heeft
gewerkt. Iemand die wordt aangetrokken op basis van resultaten bij andere
bedrijven waarbij de vraag naar kennis over producten achterwege blijft.
Op zich is
dit niet zo’n probleem, maar dan is het wel noodzakelijk om je als manager te
verdiepen in de processen waar je medewerkers mee bezig zijn. Dit kan op vele
manieren, maar vanuit de optiek binnen het MVO kader is meelopen met de
monteurs een van de beste en vooral praktische manieren om dit in de praktijk
te brengen. Door echt mee te kijken en indien (veiligheidshalve) mogelijk zelf
ook de handen uit de mouwen te steken is er veel te leren, ook als de manager
niet de technische achtergrond heeft.
Intern doorgroeien
Instromen op de vloer, groeien naar het management. |
Persoonlijk
ben ik er altijd voorstander van om ten minste een aantal managers aan te
stellen die intern zijn doorgegroeid. Die jongens en meisjes die ooit op jonge
leeftijd instroomden uit een vakopleiding, vele jaren op de vloer hebben
gelopen en daardoor veel kennis hebben van de organisatie. Deze medewerkers
beschikken vaak over ambidexteriteit,
dit betekent dat zij veelal alleskunners zijn en bovendien veel kennis van de
organisatie hebben.
Dit zijn de
mensen die bij kunnen dragen aan de innovatiekracht van organisaties en door
hun langdurige dienstverband ook over een goede band met personeelsleden
beschikken, waardoor ze veelal de ruimte krijgen om een keer een fout te maken.
Waardoor ze van mensen weten hoe ze aan te spreken zijn als er fouten worden
gemaakt en tevens benaderbaar zijn om door het personeel geconstateerde fouten
bespreekbaar te maken.
Anders sturen
Het sturen
op resultaten kan op 2 manieren, het kan op de manier van de Excelsheet-manager
en dus op basis van productiecijfers ongeacht de consequenties van complexe
opdrachten die meer tijd in beslag nemen en dus de resultaten drukken. Of het
kan op de manier waarbij het gaat om wat iemand doet, hoe iemand het doet en
bovenal of de klant tevreden is. Dat laatste is steeds belangrijker, want
klanten willen een goede service, weinig last hebben van de updates in
ICT-systemen of de reparatie van de airco of wat dan ook.
Deze klanten
willen vooral een goede service van een betrouwbare partner met kennis van
zaken. En juist daar zijn de medewerkers in de service de schakel, immers als
zij hun werk kunnen doen naar tevredenheid van de klant, ongeacht hoe groot de
consequenties zijn. Is dat waardevoller dan het behalen van scores op een
Excelsheet omdat deze klant de volgende keer graag weer uw bedrijf inhuurt voor
een opdracht.
Meer weten, ik help u graag om uw management naar een meer betrokken stijl van leidinggeven te coachen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten