Dat
is misschien wel het leukste compliment wat je kan krijgen, 'dat je een gewone collega' bent, als je ergens binnenkomt ‘dankzij' je beperking. En inderdaad, het is een
fijn compliment als blijkt dat je collega’s je als gewone collega zien en je
ook als zodanig behandelen. Dat is ook waar het om draait als het om het VN
Verdrag gaat, gewoon meedoen omdat je ertoe doet, omdat je mee kan doen en men oog heeft voor de verschillen die er zijn tussen mensen.
Van de week vroeg iemand mij of het wel
fair was om voor 2 rolstoelers in een dorp toegankelijkheid te vragen, ja het
is net zo fair als voor ieder ander om zelfstandig boodschappen te kunnen doen.
Toch ziet menig Nederlands ondernemer deze klanten nog niet als klanten, omdat
ze simpelweg nog niet zoveel ervaring hebben met klanten in bijvoorbeeld een
rolstoel.
Dichterbij dan je denkt
Toch is de logica om toegankelijkheid
prioriteit te geven dichterbij dan je zou verwachten, want waar het logisch is
om een moeder met een kinderwagen in en uit een bus te helpen, is de stap toch
klein om dit ook voor iemand in een rolstoel te realiseren? Die kinderwagens ‘horen
bij het straatbeeld’ en iemand in een rolstoel wordt al snel nagestaard. Toch
blijkt uit de praktijk op de werkvloer dat iemand met een beperking al snel als
een ‘gewone’ collega wordt gezien op het moment dat deze collega (met enige
aanpassingen) gewoon zijn of haar werk kan doen.
Uit de praktijk blijkt dat beperkingen
niet bepalen of iemand wel of niet kan participeren, het gaat om de perceptie
die mensen over mensen hebben die net even ‘anders’ zijn en de manier waarop men hiermee omgaat. En daar zit hem nu
juist de crux in de hele visie op inclusieve organisaties, toegankelijkheid en
alles wat met inclusieve organisaties te maken heeft. Zolang een beperking
buiten het zicht valt is het een obstakel, zodra iemand met een beperking een
volwaardige rol binnen de organisatie krijgt komt er ook een maatschappelijke
verandering op gang.
VN Verdrag als hefboom
De ratificering van het VN Verdrag staat
voor a.s. donderdag 14 januari op de rol, dit verdrag is niet de boeman voor
ondernemers omdat er aanpassingen kunnen worden gevraagd. Dit verdrag biedt
kansen voor ondernemers die oog hebben voor klanten, kan de maatschappelijke
omslag betekenen naar een maatschappij waar het net zo gewoon is om een moeder
met een kinderwagen te helpen als te wachten tot een rolstoeler uit de bus kan
stappen.
Het is de omslag naar ‘gewone’ collega’s
met een beperking, het is de omslag naar inclusie en daarmee een samenleving
waar een beperking geen reden meer is om iemand na te staren. Maar waar het
gewoon is om toegankelijk te zijn waar mogelijk, waar rekening wordt gehouden
met verschillen en uiteraard ook wederzijds respect is als toegankelijkheid
praktisch onmogelijk is. Eigenlijk is het gewoon een wereld waar de klant
koning is en daarmee voor een ondernemer een kans en geen bedreiging. Daar is
elke ondernemer toch groot mee geworden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten