Maandag
beginnen ze weer, de nieuwjaarsborrels waar medewerkers, werkgevers,
ondernemers en vele anderen elkaar treffen. Het zijn de verplichte nummers waar
de een tegenop ziet, de ander naar uitkijkt en uiteraard altijd de zelfde vraag
wordt gesteld. ‘Wat zijn jouw goede voornemens?’
Toch blijkt deze vraag net zo
vergankelijk als het vakantiegevoel dat je snel kwijtraakt. Voor de borrels
echt op gang komen zijn de meeste goede voornemens alweer zo’n beetje weggezakt
tussen de poedersuiker op de oliebollen. Want goede voornemens spreken we vaak
uit omdat we graag iets willen veranderen, toch blijkt dat in de 2e
of 3e week van januari, alles weer zijn normale tred aanneemt. We
gaan weer naar ons werk, bedrijf of naar school en vergaten waarmee we zo
vrolijk het nieuwe jaar inluidden.
Toch
gaat er iets veranderen
Ondanks het snel vervagen van de nieuwe
voornemens veranderen er wel veel dingen op de arbeidsmarkt, in het
ondernemerschap en vooral ook in de manier waarop we ons geld verdienen. Het is
ingezet met de steeds breder omarmde duurzame focus, meer duurzaam produceren,
zoeken naar groenere alternatieven voor stroom. Het voorbouwen op de aanzet
naar de 100.000 banen en het verder bewerkstelligen van
diversiteitsdoelstellingen binnen organisaties.
Dit zijn dingen die door de een als een trend
worden gezien, door de ander als opgelegd door de politiek en door anderen,
zoals ikzelf, als een nieuwe visie op ondernemerschap. Daarom hoop ik dat 2016
het jaar wordt waarin MVO meer wordt dan een logo, meer wordt dan een tool om
klanten te trekken, maar echt embedded wordt binnen organisaties. MVO als kern
van het ondernemen, met alle facetten die daarbij horen zodat de hele organisatie
ervan doordrongen raakt.
MVO
als keerpunt
Het wordt tijd dat ondernemers,
overheden en burgers samen de handschoen oppakken en de maatschappij weer
vormgeven op een manier waarop ieder talent tot zijn recht komt. Niet omdat het
handig is als iedereen werkt en er dan minder uitkeringen hoeven te worden
betaald, wel omdat ieder talent voor een bedrijf waardevol is om zich te
ontwikkelen naar een nieuw perspectief van ondernemerschap.
Ook als het gaat om vergroening, de
follow-up van de afspraken die in Parijs zijn gemaakt spelen hierin een grote
rol. Want als we echt iets willen veranderen dan moet het vanuit mensen komen
en het zijn die mensen die een organisatie, een maatschappij en de wereld tot
een fijne plek maken. Ook al lukt het dan niet overal, laten we gewoon klein
beginnen en niet omdat het een goed voornemen is, wel omdat het een prettige
manier van ondernemen is!
Ik wens iedereen een succesvol 2016!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten