Dat
is een vraag die elke organisatie zichzelf zou moeten stellen, want social
impact gaat om alle aspecten van de organisatie waarbij stakeholders direct of
indirect door worden geraakt. Of het nu gaat om de nieuwbouw van een
bedrijfspand en omwonenden die hier bezwaren tegen hebben, of de
toegankelijkheid van dat zelfde nieuwe bedrijfspand voor alle klanten. Het zijn
vragen die maken of een bedrijf zich bewust is van de omgeving waar zij in
opereert.
Waarom aandacht voor social impact?
Aandacht voor social impact is onderdeel
van klantenbinding, maatschappelijk draagvlak, het biedt een vorm van reclame
voor diensteverlening of producten door de manier waarop je onderneemt. En
daarmee is het de basis voor een langdurige relatie met klanten, leveranciers
en omwonenden die in meer of mindere mate baat hebben van een onderneming.
Social impact gaat ook verder, het gaat
ook over de medewerkers binnen de organisatie, is er ruimte voor diversiteit?
Hoe wordt er omgegaan met zaken als toegankelijkheid, afkomst, religie en
vooral hoe creëer je ruimte voor elke medewerker om zich veilig te voelen en
daarmee bij te dragen aan optimale prestaties.
De kansen
Aandacht voor social impact biedt dus
ook kansen, door bijvoorbeeld aandacht te creëren voor toegankelijkheid van een
restaurant kan je nieuwe klanten aantrekken die voorheen voorbij liepen omdat
de toegang hen werd belemmerd door een trapje. Door als supermarkt met
uitbreidingsplannen tijd te maken om met omwonenden in gesprek te gaan, is het
mogelijk om hen niet alleen als klanten te houden maar ook dat zij een
positieve reclamezuil voor de vernieuwde supermarkt te dienen.
Bij social impact gaat het dus eigenlijk
om teveel aspecten om op te noemen. Uiteraard is het makkelijk om er een te
vergeten. Maar het leuke van social impact is dit, je kan er altijd op
inspringen als je iets vergeten blijkt te zijn. Natuurlijk zijn er ook zaken
die je niet mag vergeten zoals; veiligheid, goede arbeidsomstandigheden,
mensenrechten, etc. Deze zaken vragen de aandacht bij elke ontwikkeling, nieuw
project of verandering binnen de organisatie die invloed heeft op medewerkers, (leef)omgeving,
etc.
Aandacht voor mensen
De kern van social impact is aandacht
voor mensen, zowel binnen als buiten de organisatie. Mensen die klanten kunnen
worden of dat reeds zijn. Mensen die een organisatie maken tot wat het is,
mensen die de kennis of handen van een organisatie zijn en daarmee diensten
en/of producten leveren. Deze mensen maken dat een organisatie haar bestaan
verdient voor de mensen die baat hebben bij de diensten/producten die het
voortbestaan kunnen garanderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten