Dit roep ik al jaren, want ik ben ervan
overtuigd dat werkgevers alleen kunnen veranderen als zij over de juiste kennis
beschikken. Want kennis betekent dat men kan funderen waarom een verandering
ook daadwerkelijk nodig is. Voor mijn studie kwamen veel aspecten van Deal en
Kennedy voorbij, zij pleiten bij het veranderen van organisatiecultuur door de
gehele organisatie als belangrijke factor voor succes.
Dit 7-S model van Mc Kinsey biedt inzicht in de verschillende elementen die de cultuur van een organisatie bepalen. |
Voor een
inclusieve arbeidsmarkt is het nodig dat er een cultuurverandering ontstaat,
een cultuurverandering die niet alleen bij bedrijven maar bovenal door de hele
maatschappij wordt gedragen. Het is hiervoor belangrijk dat er de juiste kennis
is, niet kennis van het selecteren van doelgroepen binnen doelgroepen. Maar kennis
over de mogelijkheden van mensen met een beperking in het algemeen is noodzakelijk als er 2,3 miljoen mensen zijn in de arbeidsmatige leeftijd met een handicap, waarvoor 125.000 banen dus nog geen 6% van het totaal van de populatie beslaan.
Prikkelen en ontwikkelen
De Quotumwet
doet vooral aan selectie, maar absoluut niet aan een verandering van
bedrijfsculturen. Die bedrijfsculturen kan men aanpakken door positieve
prikkels, een CDA plan om een brede PSO* in te zetten als voorwaarde voor
aanbestedingen en fiscale voordelen toe te passen past hier uitstekend bij. Waar ik graag de NoRiskPolis aan toe zou voegen om risico’s voor werkgevers
in te dekken.
Waarom ik
overtuigd ben van dit soort ideeën is als volgt samen te vatten. In de
afgelopen jaren is er met de Nieuwe Wajong op allerlei manieren met subsidies en
dergelijke geprobeerd om Wajongers aan het werk te krijgen. Maar het percentage
werkgevers met een Wajongere in dienst is nog steeds niet op de 5% geland. Dat
geeft aan dat de aanpak die dit kabinet voorstaat niet effectief is. Want een
boete is bestraffen en is het niet juist de wetenschap die ons keer op keer
leert dat bestraffen niet effectief is? Mensen gaan daardoor regels ontduiken
en vergeten daarbij het menselijk belang.
Route naar inclusie
Inclusie levert de maatschappij geld op, een Quotumwet vooral de staatskas! |
De enige
echt werkende weg naar inclusie is dus heel simpel, het overtuigen van
bedrijven dat zij hun cultuur aan moeten passen. Dat bedrijven anders moeten
leren kijken, dat een hele organisatie overtuigd is van de mogelijkheden van
arbeidsgehandicapten. Dat vraagt niet om excuus banen, of om het gevoel te
hebben opgescheept te zitten met mensen om een lastenverhoging te voorkomen.
Nee, dat gaat om het anders leren kijken naar arbeid en dat vraagt kennis en
zeker ook ontwikkeling van aanpassingen en voorzieningen om optimaal te kunnen
werken.
Via deze
alternatieve route ontstaat er een geheel andere situatie, want hierbij gaat
het om echte banen die relevant zijn. Werk dat loont voor wie een hoger
arbeidsvermogen heeft en voor mensen met minder arbeidsvermogen de prikkel om
zich te ontwikkelen in hun persoonlijke mogelijkheden. Dat is pas inclusie, dat
is een echte gewaardeerde werkplek waar je geen excuustruus bent en dat draagt
bij aan de maatschappelijke acceptatie van mensen met een beperking, in plaats
van hen te zien als een maatschappelijke kostenpost.
Innovatie ligt om de hoek
Als het gaat
om het ontwikkelen van HR kennis over beperkingen, als het gaat om de benodigde
aanpassingen en het rendement wat werkgevers hieruit kunnen halen. Maken dat
zich een nieuwe innovatieve markt kan ontwikkelen. Want innovatie wordt pas
waardevol als er veel mensen baat bij hebben. En als men kijkt naar de toekomst
van de arbeidsmarkt, met meer vergrijzing en meer chronisch zieken,
gehandicapten op de arbeidsmarkt, ligt er een grote markt voor dit type
innovaties. Een innovatie die voor de Nederlandse economie de nodige voordelen
mee kan brengen.
Dus mijn
advies blijft, zet in op innovatie, kennis en organisatieverandering als basis
voor een inclusieve arbeidsmarkt. Want een Quotumwet of banenafspraak gaat de
wereld niet veranderen. Dat legt alleen maar nog meer stigmatisering neer bij
een doelgroep die gewoon als ieder ander wil zijn!
*PSO = Prestatieladder Sociaal Ondernemen, een veel gebruikt instrument om vast te stellen of bedrijven voldoende doen om de sociale, duurzame en economische doelstellingen te behalen die passen bij MVO.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten