De laatste jaren gaan er veel verhalen over vertrouwen van consumenten in banken, verzekeraars en zorgverzekeraars. Er is veel misgegaan van woekerpolissen rondom hypotheken, verzekeringen en beleggingsverzekeringen tot aan zorgverzekeraars met hoge winsten waardoor consumenten het vertrouwen hebben verloren. Dit gebrek aan vertrouwen is opgekomen met de val van Lehman Brothers, waarmee de economische crisis in een stroomversnelling kwam.
Winsten maken het wantrouwen onder consumenten alleen maar groter. |
Eigenlijk loopt er een rode draad door al deze gevallen heen, want het
gaat om gebrek aan duidelijke informatie over producten, gebrek aan informatie
aan klanten en dat in combinatie met geld blijkt toch een groot gat in het
consumenten vertrouwen te hebben geslagen. Vooral voorvallen als de voorzitter van
de Nederlandse Vereniging van Zorgverzekeraars die een kleine verzekeraar als
DSW berispt op hun wijze om klantenbelangen te behartigen, maken dit nog problematischer.
Kleine David
Zorgverzekeraar
DSW
blijkt een kleine David die een eigen koers vaart, zich afzet tegen branchestandpunten
om de verzekerden die bij hen verzekerd zijn van dienst te kunnen zijn. Het is
een bewuste keuze, de keuze voor de klant ten koste van de denkwijze binnen de
branche. Dit is bijzonder te noemen, en toch zie je ze steeds meer. Van een
Knab tot een Regiobank die kiezen voor een alternatieve koers buiten de
gebaande wegen om.
Deze kleine
banken, verzekeraars en zorgverzekeraars vechten allemaal tegen de grote
reuzen, terwijl consumenten hen steeds vaker weten te vinden blijkt overstappen
nog niet altijd even makkelijk. Maar toch, er zijn steeds meer mensen die
kiezen voor bedrijven die duurzaamheid, het belang van hun klanten en duurzame
dienstverlening boven de ‘grote namen’ als belangrijke eigenschappen stellen voor een bedrijf waar zij diensten van af willen nemen. Dit is niet voor niets, want het zijn
juist de ‘grote namen’ waar de afgelopen jaren veel zaken hebben gespeeld die
bij consumenten tot een vertrouwensbreuk hebben geleid.
Klein maar fijn
Als je het van een afstandje bekijkt is het gewoon heel logisch dat mensen weer kiezen voor een
kleine bank, verzekeraar of zorgverzekeraar. Want het probleem bij grote banken
en (zorg)verzekeraars met steeds minder lokale kantoren om de hoek is dat deze
bedrijven voor veel mensen geen onderdeel meer vormen van het leven. Ze spreken
bij elk contact een andere adviseur, krijgen onpersoonlijke brieven en voelen
zich vaak onbegrepen. Als er dan op persoonlijk vlak ook nog een paar
ongemakkelijke situaties volgen, dan is het vertrouwen vaak al helemaal
verdwenen.
Samenwerken aan een nieuwe economie vraagt vertrouwen |
Terug naar
een kleine bank, verzekeraar of zorgverzekeraar met een vaste klantenadviseur
dat is voor veel mensen iets heel belangrijks. Want ook in een wereld waar
sociale media de overhand lijken te nemen blijven we toch mensen. Persoonlijk
advies bij belangrijke zaken is daar zeker onderdeel van. In mijn visie is het
dan ook niet verbazend dat er nog geen 10% overstapt naar een andere
zorgverzekeraar, want men voelt zich niet meer welkom, het is onpersoonlijk en
men vertrouwd niet alleen de eigen zorgverzekeraar niet meer, maar ook de concurrent
niet.
Toch stappen
er wel mensen over, en steeds meer lijkt er dus een trend te ontstaan die past
bij ouderwetse kneuterigheid, terug naar ‘klein maar fijn’ en waarom ook niet
in een wereld die steeds onpersoonlijker lijkt te worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten