Nu de Participatiewet op 1 januari in
werking treed, de Quotumwet volgende week door de Tweede Kamer gaat, is het
tijd voor organisaties om daadwerkelijk te starten met inclusief ondernemen. Als
we de politiek moeten geloven, dan wordt het anders op de arbeidsmarkt, maar de
regels vragen niet alleen om volgen van deze regels. Ze vragen om een andere
visie op arbeid. Op werken, op mensen en bovenal op diversiteit in
organisaties.
Inclusief ondernemen, just do it! |
Het is al
jaren bekend dat diversiteit bijdraagt aan de groei van organisaties, dat de
slagkracht wordt vergroot en dat tunnelvisie minder snel op de loer ligt. Of
het nu gaat om vrouwen, allochtonen of arbeidsgehandicapten, iedereen heeft
zijn eigen visie op basis van zijn of haar achtergrond. Deze visie kan
bijdragen aan uw organisatie als u de ruimte biedt om deze visie ook te laten
spreken.
Waar te beginnen
Als het gaat
om participatie van mensen met een beperking zijn er uiteraard de regels
behorend bij de uitvoering van de Participatiewet, het gaat echter verder. Want
niet lang niet iedereen met een beperking valt onder deze regels, eerder gezegd
juist niet. Waarmee de meest productieve groepen met een beperking dus niet
meetellen voor de banenafspraak of garantiebanen.
Om tot een
echt inclusieve organisatie te komen is het dan ook van belang om verder te
kijken dan de wetgeving. Hiermee zijn zeker ook voordelen te behalen, van
kenniswerkers met een extra uitdaging en vaak bijzondere inzichten in
klantengroepen, toegankelijkheid van producten en diensten en bovenal ook
richting stake holders. Want als we bijvoorbeeld de PSO ladder nemen, hierbij tellen niet
alleen de mensen die u ‘aan moet nemen’ maar kijken verder dan deze groepen. En
steeds meer aanbestedingen zijn dan ook verbonden aan deze PSO ladders.
Hoe te vinden
Realistische verwachtingen van mensen met een beperking, voorkomen teleurstelling. |
Om te komen
tot de talenten die uw organisatie kunnen versterken is het goed om te weten
wat er mogelijk is binnen de organisatie, waar u deze mensen kan vinden en
bovenal hoe u dit binnen uw organisatie vorm kan geven. Daarom is investeren in
deze doelgroepen van groot belang, want dat brengt u niet alleen kennis en
informatie, maar bovenal inzicht hoe u dit in kan zetten binnen uw organisatie.
Nadat u weet
hoe u mensen in kan zetten wordt het tijd om de juiste mensen gaan zoeken. Veel
bedrijven hebben al gezien dat hier de nodige tijd in gaat zitten, dat het
belangrijk is om diverse netwerken in te zetten en niet alleen afhankelijk te
zijn van bijvoorbeeld de lokale SW of gemeente. Het vinden van de doelgroepen
die buiten de regelgeving vallen, kost zo niet nog meer moeite, maar zijn via
de juiste kanalen wel te vinden. Het is dan ook raadzaam om hier specialistische
kennis voor in te huren.
Wat te doen
Om te komen
tot een echt inclusieve organisatie zijn dus niet alleen doelen gesteld bij de
wetgeving, maar bovenal ook bij de organisaties zelf. Het gaat om het
ontwikkelen van de juiste voorwaarden, een cultuur waar diversiteit en
beperkingen waarde krijgen en kennis om dit vorm te geven. Dit totale plaatje,
dat brengt u naar inclusief ondernemen en dat is dan ook meer dan alleen het
behalen van de doelstellingen die het instellen van een Quotumwet kunnen
voorkomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten