Het
is en blijft een vreemd idee, de norm is ontoegankelijkheid en dat veranderen
kost op korte termijn geld. Dat laatste is een realistisch punt, maar de vraag is of
het wel logisch is om daar de norm ontoegankelijk om te houden? Want als we
kijken naar de lange termijn dan is het gewoon een goede investering om je
bedrijf toegankelijk te maken.
Gewoon klanten
Elke ondernemer wil graag klanten
binnenhalen, want klanten brengen geld in het laatje. Toch zien nog maar een
beperkt aantal ondernemers dat mensen met een handicap ook klanten zijn, waarom
zou je vragen?
Immers, iedereen met een portemonnee is een potentiƫle klant? Ja, we zien klanten graag komen, maar we hebben ook een beperking als ondernemer. We zoeken klanten aan wie wij ons kunnen spiegelen, mensen bij wie we ons voor kunnen stellen dat zij onze winkel, zaak of horeca gelegenheid binnenlopen.
Immers, iedereen met een portemonnee is een potentiƫle klant? Ja, we zien klanten graag komen, maar we hebben ook een beperking als ondernemer. We zoeken klanten aan wie wij ons kunnen spiegelen, mensen bij wie we ons voor kunnen stellen dat zij onze winkel, zaak of horeca gelegenheid binnenlopen.
Dit zijn veelal mensen die we uit
onze eigen omgeving herkennen. Dan komt de cruciale vraag in dit geheel,
herkent u iemand met een beperking als iemand die in uw omgeving zou kunnen
zitten? Veel ondernemers zullen ‘nee’ op deze vraag moeten antwoorden, de
ondernemers die hier ‘ja’ op kunnen antwoorden, zijn zich namelijk veelal al
bewust van de voordelen die er liggen in een toegankelijk bedrijf.
Geen schande
Het is geen schande om als ondernemer te
erkennen dat toegankelijkheid nooit heeft geleeft, dat het geen rol speelde
toen er een verhuizing, verbouw of nieuwbouw op het programma stond. Nee, want
in Nederland zijn we namelijk ergens goed in geworden, is een school
ontoegankelijk, dan bouwen we een speciale school. Is een flat ontoegankelijk,
dan bouwen we een speciale flat voor gehandicapten, etc. Ja, dat is hoe het de
laatste decennia keer op keer is gegaan.
Mensen met een beperking roepen nu op
tot toegankelijkheid, ze roepen op om toegelaten te worden en daar spelen
sociale media zeker een grote rol in. Immers krijg je als gehandicapte een stem
die ook buiten je aangepaste flatgebouw, school of werkplek te horen is. Een
stem die zegt, ‘hallo ik ben een klant.’ En dat zijn mensen met een beperking
zeker, misschien hebben ze niet allemaal evenveel te besteden, maar daar gaat
met de veranderde sociale wetgeving zeker wel wat aan veranderen. Niet morgen, maar wel
op termijn met als gevolg dat zij meer bestedingsruimte zullen krijgen en dus
aantrekkelijkere klanten worden.
Elke klant is koning
Voor iedere ondernemer zou elke klant
koning moeten zijn, voor de overheid elke burger een klant en daarmee is de
cirkel rond. Want mensen met een beperking zijn ook klanten, die moet je waar
mogelijk binnenhalen met de spreekwoordelijke ‘rode loper’ als dat enigszins
mogelijk is. Zo niet, dan bent u gewoon een dief van uw eigen portemonnee, want
het gaat wel om 2,3 miljoen mensen en dat zijn toch een heel aantal potentiƫle klanten voor veel ondernemers die wel slim en dus toegankelijk durven te
ondernemen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten