Het
blijft voor veel grote en kleine bedrijven lastig, hoe kan je het
beloningssysteem duurzaam maken en toch de mensen binnenboord houden? Afgelopen
week stond er een stuk in het FD over de moeite van het verduurzamen van beloningen van de
top van het bedrijfsleven en hieruit bleek dat DSM, KPN en Vopak een slag aan
het maken zijn om dit vorm te geven. Terwijl andere bedrijven hier nog steeds
geen handen en voeten aan kunnen geven.
De vraag die rijst is, hoe combineer je
een aantrekkelijke beloning op de korte termijn met een duurzame bonus gericht
op; kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, etc. Het is lastig om hiervoor met een
simpele oplossing te komen, toch zijn er zeker wel goede en vooral ook
praktische mogelijkheden te bedenken. Waar deze ‘nieuw’ en vooral ook ‘onbekend’
in de oren zullen klinken, wil het niet zeggen dat ze ‘niet te beminnen’ zijn.
Korte en lange termijn verbonden
Bij een bonussysteem wil je als bedrijf
2 dingen realiseren, prestaties belonen en talenten behouden. Hiervoor worden
vaak interessante bonussen geboden, welke echter uit praktische logica op de
korte termijn gericht zijn. Want ‘een bonus over een prestatie van 5 jaar geleden
is lastig uit te leggen’ zei een ondernemer ooit tegen mij. Op zich snap ik die
redenatie, toch zie ik ook dat daardoor de focus vooral op de huidige
prestaties komt te liggen en helaas niet op de duurzame perspectieven van het
bedrijf.
Een oplossing hier zou het volgende
kunnen zijn, een vast percentage ‘gewoon’ salaris, een percentage op basis van
prestaties in het afgelopen jaar en een bonus die aan een meerjarenplan is
verbonden. De verdeling valt wel te maken, tenminste daar acht ik de gemiddelde
ondernemer zeker wel toe in staat. Omwille van de uitleg neem ik een voorbeeld;
- 50% op basis van het vaste salaris,
- 25% op basis van prestaties in het afgelopen jaar,
- 25% op basis van de duurzame, veiligheid en kwaliteitsvoorwaarden die aan een meerjarenplan zijn verbonden.
Een klein stukje anders
Technisch gesproken gaat het dus over
25% van het salaris, wat een vorm van sparen bij de baas wordt, welke bij goed
gedrag wordt uitgekeerd en daarmee een keer in de zoveel jaar beschikbaar komt.
(Ik geef toe, hier zitten belastingtechnisch nog wat haken en ogen aan) Deze
25% worden uitgekeerd op het moment dat er na 5 jaar is voldaan aan de
langetermijnplanning op basis van de doelen duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit
van de producten en/of diensten die worden geleverd.
Deze doelstellingen zouden, om de
grootste betrokkenheid te realiseren, met de managers moeten worden afgesproken
op basis van de huidige stand van zaken en de verbeteringen die men aan wil
brengen binnen de organisatie. Worden deze verbeteringen niet gehaald, dan
vloeit het geld terug naar de organisatie en kunnen de doelstellingen opnieuw
worden gesteld met extra budget.
Bredere doelstelling
Door de doelstellingen met het
management gezamenlijk af te spreken, de voorwaarden van te voren duidelijk te
stellen en daarmee te kiezen voor een perspectief wat verder weg aan de horizon
ligt, kies je ervoor om je voor een langere periode aan een bedrijf te
verbinden. Lukt het niet, dan vloeit het geld terug in de organisatie om de
doelstellingen met een breder budget als nog te halen.
Het gevolg van een
dergelijk systeem zou een verbeterde aandacht aan de thema’s duurzaamheid,
veiligheid en kwaliteit kunnen geven. Mensen meer betrekken bij de minder
nabije toekomst van de organisatie en vooral ook meer verbondenheid met de mensen binnen de organisatie
met wie zij samen moeten werken om de doelstellingen te behalen. En uiteindelijk heeft elke organisatie baat bij betrokken medewerkers, zij zijn immers uw kapitaal en wie wil daar nu niet optimaal van kunnen profiteren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten