Het
klinkt steeds harder door, ondernemers die weer kunnen groeien en steeds meer
banen die vacant zijn. Ja, het lijkt er echt op dat we weer gaan groeien in
Nederland. Wat misschien wel mooier is is dit, er staan steeds meer 'groene'
bedrijven op. Van de leveranciers en installateurs van zonnepanelen, tot aan de
ontwikkeling van alternatieven met betrekking tot ons voedsel. De vraag is dus
eigenlijk, welke economie is er eigenlijk aan het herstellen, of is het geen
herstel maar een omslag in de economie.
De groei van innovatieve ondernemers die
duurzamer produceren, de groei van kleine bedrijfjes die inspelen op
vergroening van ons energiebeleid, de groei van banken die anders investeren en
ook anders met hun klanten omgaan. Het zijn allemaal voorbeelden die hun basis
vinden in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Juist daarom is het als
MKB'er met de wens om te groeien goed om te kijken waar die aan kan sluiten op
juist deze vragen.
People, planet, profit
Elke organisatie heeft stakeholders in
alle vormen en maten, van omwonenden tot klanten die allemaal hun wensen hebben
bij de organisatie en de ervaring die zij daarmee hebben. Dit gaat van een
productie die geen overlast brengt, tot een product met een lange levensduur
omdat consumenten dit op prijs stellen. Uiteraard zijn het ook de medewerkers
die de producten maken die hierin een rol spelen, want zij moeten op een
gezonde manier kunnen werken en dat graag tot een pensioen wat straks misschien
pas op 70 jarige leeftijd wordt behaald.
Al deze stakeholders hebben baat bij het
sociale en maatschappelijk effect die gelieerd zijn aan het milieu. Want een
duurzaam product is minder belastend, een schone leefomgeving maakt en houdt uw
bedrijf welkom bij omwonenden en daarmee bovendien aantrekkelijk om bij te
werken.
Ten slotte is het de winst, die binnen
het bedrijf kan dienen als herinvestering om de verduurzaming verder vorm te
geven, zowel in de productie, als de producten zelf en bovendien om een
prettige werkgever te blijven. Waarnaast er natuurlijk ook ruimte over blijft
voor een leuke duurzame auto die er ook echt kek uit kan zien, misschien is er
alleen een oplaadpunt nodig, tja waar je die moet plaatsen? Oh ja, dat was een
luxe-duurzaamheidsprobleem.
MVO is zo gek nog niet
Zoals u kunt lezen is MVO zo gek nog
niet, want het brengt veel voordelen met zich mee. Lang niet alleen een leuke
verkoop truc, maar simpelweg een toekomstperspectief in een steeds verder
veranderende economie. Een economie die steeds meer het beeld begint te krijgen
van een nieuwe economie waar duurzaamheid en maatschappelijke positie van
cruciaal belang zijn voor ondernemers. Het is immers niet voor niets dat de
kritiek op bonussen bij banken vorige week huizenhoog was.
Dus als u als ondernemer aan
perspectieven wilt bouwen voor de toekomst, win advies in over MVVO en wat dat
voor uw bedrijf kan doen. Want het loopt uiteen van kansen voor mensen met een
zwakke positie op de arbeidsmarkt, tot verduurzaming van uw producten en dat
allemaal om ook een duurzaam perspectief op winst te kunnen realiseren. Wat
wilt u nog meer?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten