Dinsdag
werd bekend dat RBS in Nederland 600 van de 650 arbeidsplaatsen in Nederland
gaat schrappen, na de ontslagronde bij ING en ABN AMRO die eind 2014 een nieuwe
ontslagronde aankondigden. Het gaat hard in de financiële sector, er vallen
veel banen weg en het leed lijkt nog lang niet geleden. Naast de uitzending van
Tegenlicht van afgelopen zondag waarin duidelijk werd dat er in de financiële
wereld nog weinig veranderd is sinds de crisis in 2008 begon, biedt dit weinig
perspectieven voor de ondernemer en burger als het gaat om de betrouwbaarheid
van banken.
De vraag die in Tegenlicht werd gesteld
is hoe dit vertrouwen weer terug te winnen is, wat een grote uitdaging is in
een sector waar de meeste mensen weinig van snappen. Van ingewikkelde
beleggingen, complexe leningen tot aan het verhandelen van diverse producten
die voor de meeste mensen vooral bestaan uit gebakken lucht omdat ze er geen
inschatting of verbeelding bij hebben.
Terug naar de basis
De functie van een bank is het bieden
van kredieten, het veilig bewaren van geld dat je anders in je ouwe sok zou
stoppen. In de basis zouden de kredieten nooit meer dan de waarde van het
ingelegde geld mogen zijn. Maar in de praktijk zijn er in de afgelopen eeuw
grote luchtbellen ontstaan en financiële producten waar zelfs mensen binnen de
sector niets meer van begrijpen. Hoe kan een bank nu nog terug naar de basis,
de basis van lenen en bewaren van geld?
Als het aan mij zou liggen dan zou ik
als bank ervoor kiezen om te gaan kijken naar de mogelijkheden om dus terug te
gaan naar de oude dienstverlening. Te kijken naar de duurzaamheid van een
investering en dat in combinatie met het beschikbare ingelegde geld door particulieren
en bedrijven om dit uit te financieren. Dit klinkt simpel, eigenlijk is het dat
ook want hoewel de meeste mensen het niet meer weten, bankieren begon ooit heel
simpel. Niks geen ingewikkelde producten, maar gewoon lineaire aflossing voor
zowel bedrijven als particulieren die een hypotheek willen financieren.
Vertrouwen vraagt begrijpen
Een financiële sector die kampt met een
gebrek aan vertrouwen moet eerst eens naar de producten kijken, want waarom
vertrouwen mensen de banken niet meer? Mensen zijn het vertrouwen verloren door
de vele producten die niet begrepen werden, die veel geld hebben gekost en soms
tot grote financiële problemen bij particulieren en bedrijven hebben geleid.
Terwijl de banken die in de problemen kwamen werden gered met leningen van de
staat of zelfs complete overnames. Particulieren en bedrijven voelden zich in
de steek gelaten door de banken, eigenlijk is de proces nog verre van hersteld.
Dat laat de door Brandpunt en Zembla recent in beeld gebrachte angst van kleine
MKB’ers voor de (grote) banken duidelijk zien.
Voor banken en bedrijven die het
vertrouwen van particulieren terug willen winnen is het noodzakelijk dat zij
niet alleen vertrouwen uitstralen in spotjes, maar bovenal dat er producten
zijn die begrijpelijk zijn. Bankiers moeten uit de toren komen en klanten weer naar de toren durven komen. Daarvoor moeten financiële producten helder zijn, doelen worden
uitgelegd en vooral ook de risico’s eerlijk worden benoemd. Want vertrouwen
vraagt begrip en vooral in de financiële sector is dat begrijpen van producten
op dit moment een heikel punt waar de verantwoording toch echt bij de banken en
bedrijven ligt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten