vrijdag 27 maart 2015

Vriendschap op de werkvloer, werkt dat?

Vriendschap heeft zo zijn voordelen
omdat mensen zich makkelijker
uit durven spreken over een idee.
Ik las dit artikel over 6 redenen om iemand juist niet aan te nemen, waarin de schrijver ook verwijst naar het aannemen van oud-collega’s, vrienden of kennissen van huidige medewerkers. Volgens de schrijver leidt dit altijd tot verlies van productiviteit, maar waarom zijn het dan juist de bedrijven die ontstaan uit vriendengroepen en bevriende ondernemers die zo succesvol blijken te zijn?

Naast het artikel over de 6 redenen om iemand niet aan te nemen als ik ook een ander artikel over groepsgedrag, vergaderen en hoe je experts toch zo ver kan krijgen om zichzelf uit te spreken. Daarin vind ik persoonlijk juist redenen terug om mensen wel op basis van een aanbeveling aan te nemen. Ik zal er een aantal noemen en dan is het uiteraard aan u als lezer om daar uw oordeel over te vellen.

Samenwerking en uitdaging

Op het moment dat een medewerker binnen een organisatie werkt ontwikkeld hij/zij sociale relaties met collega’s. Deze blijven vaak oppervlakkig, maar er is eigenlijk altijd wel net die ene collega waarmee iemand beter op kan schieten. De collega die iemand uitdaagt om het beste uit zichzelf te halen. Die precies weet te prikkelen op de punten die nodig zijn om bij te leren, verder te ontwikkelen en oplossingen te zien die eerst niet zichtbaar waren.

Samenwerking vraagt vertrouwen, dit
kan je met vriendschappen optimaal
benutten.
Als u dan kijkt naar het artikel met betrekking tot effectiviteit van teams dan zijn het juist de gesprekken bij koffiezetapparaten, die tot oplossingen kunnen leiden. Net als ik daar persoonlijk nog het sparren aan toe wil voegen, en dan vooral met wie spar je het snelste op de werkvloer? Dat is precies die collega die je graag mag, de collega van wie je weet dat je idee altijd serieus wordt genomen hoe gek het misschien ook in eerste in eerste instantie kan klinken en van wie je de kritiek ten alle tijden kan velen.

Respect voor elkaar

Om tot resultaten te komen in een team is respect en ruimte om je uit te spreken altijd noodzakelijk. De teams waar mensen elkaar respecteren en expertise waarderen zijn juist de teams die veelal het meest effectief zijn en dat zijn vaak ook de teams met de beste onderlinge verhoudingen. Uiteraard is het voor de resultaten ook belangrijk dat iedereen feedback kan en durft te geven, dus is iets een idioot idee of behoeft het nog aanpassingen zijn die uit te spreken of durf je dat niet?

Juist in de statisch samengestelde teams mist dat noodzakelijke vertrouwen, missen de nodige onderlinge relaties om zelfs de gekste ideeën uit te spreken. Of waar de introverte persoon eigenlijk altijd het verste hoekje van de vergadertafel opzoekt omdat hij/zij zich niet uit durft te spreken. Hiermee blijven de ideeën van deze expert vaak ook in de kast liggen, en dat is verlies van productiviteit, creativiteit en bovendien verlies van menselijk kapitaal binnen uw organisatie. In een team waar mensen elkaar vertrouwen en respecteren is die ruimte veelal aanwezig, mensen krijgen allemaal hetzelfde podium om zich uit te spreken over zaken en daar liggen dus mooie kansen.

De risico’s

Natuurlijk kleven er ook risico’s aan bedrijven waar veel mensen met elkaar bevriend zijn, want het kan natuurlijk ook te gezellig worden. Maar dat geldt eigenlijk voor elk bedrijf waar men vriendschappelijke relaties onderhoud. Dit vraagt een goede balans, dus plaats beste vrienden niet op de zelfde afdeling. Let erop dat duo’s geen vergaderingen gaan overheersen, waarbij vergaderen overigens al geen regel maar uitzondering moet zijn. Laat mensen sparren, uitwerken en vervolgens presenteren waarbij er de noodzakelijke ruimte is voor de benodigde kritieken en boek vervolgens resultaten op basis van de expertise die binnen de organisatie aanwezig is. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten