Hoe behoudt je de passie onder je
medewerkers, hoe zorg je ervoor dat ze verrassend en creatief in kunnen spelen
op ontwikkelingen waar je als organisatie op stuit. Het vraagt een open blik op
organisaties een ruimte voor optimale interactie en bovendien het benutten van
menselijke aspecten om dit vorm te geven. Hoe doe je dat, hoe geef je die
creativiteit vorm in een bedrijf, zeker als dat groeit?
Ricardo
Semler wijst er in Tegenlicht
terecht op dat mensen maar met een klein groepje interactie kunnen onderhouden.
Hij geeft voorbeelden als stammen en bijvoorbeeld militaire eenheden die altijd
uit 10 personen bestaan. Natuurlijk betekent dat niet dat je bedrijf maar uit
10 personen kan bestaan. Wel dat je de structuur om die boxen heen kan bouwen.
Stop geen 10.000 mensen in een gebouw en verwacht interactie, maar maak teams
van 10 personen, die op hun beurt weer 10 personen aansturen, enzovoorts,
enzovoorts.
Tribes, wat zijn dat?
Mensen
zijn gericht op het leven in groepen, ook wel tribes genoemd. Die groepen
kennen hun eigen structuren en vormen daarmee effectieve eenheden als het gaat
om de waarde en bestaansrecht, evenals een beschermende cocon voor de
groepsleden. Dit maakt dat een groep enorm sterk kan zijn als ze goed
samenwerken, elkaar complimenteren en de regels respecteren. Waarbij individuen
elkaar versterken, in plaats van kiezen voor individuele doelen maken een tribe
tot een sterke eenheid.
In het
tribe denken is een afspiegeling van de maatschappij ook nodig, dat maakt een
bedrijf namelijk sterker. Want als je een select groepje bij elkaar zet, dan
kweek je ook een onwerkelijkheid die je bestaansrecht als bedrijf aantast.
Simpelweg omdat het niet meer aansluit bij de maatschappelijke realiteit. Juist
door verschillen te complimenteren ontstaat er een out of the box denken, niet
omdat dat een opdracht is. Maar juist omdat het vanuit verschillende
maatschappelijke perspectieven wordt bekeken.
Het
gaat er in de kern om, om doormiddel van het benutten van de verschillen,
mensen uit hun persoonlijke kader te laten stappen. Verder te denken dan hun
eigen persoonlijke kadertje, waarbij iedereen vanuit het 'buiten zijn kader
stappen' ook verder kan kijken naar de ander. Hiermee krijgt een product of
idee vorm voor verschillende doelgroepen. Met als resultaat een breed
bestaansrecht voor wat je als organisatie wilt leveren.
Ruimte om creativiteit te ontplooien
Het is
voor mensen belangrijk om de ruimte te hebben, ruimte om te denken, experimenteren,
fouten te maken om daar weer van te leren. Daardoor ontwikkelen mensen zicht,
wat kennis vergroot en dus ook het bestaansrecht van je organisatie. Immers
kennis, ontwikkeling en/of experimenteren leidt tot innovatie, brengt een team
naar een nieuw niveau en uiteindelijk ook de organisatie.
Wat
heb je als bedrijf aan die eenheden? Gaan ze geen eigen leven leiden? Wordt
creativiteit niet de ondergang?
Uiteraard
moeten de doelen van een organisatie centraal blijven staan, maar dat geld
evengoed voor het bestaansrecht dat aanwezig moet blijven. Immers, anders kan
je de boel beter opheffen. Juist in die kleine teams, waarvan de leden weer
individueel leiding geven aan de volgende unit, moeten structuren bieden om de
doelen in het voetlicht te stellen.
Als de bedrijfskoek op is
Echter
kan het ook zijn dat er een moment komt dat een team ontdekt dat het
bestaansrecht in het geding komt. Op dat moment is er vaak een nieuwe
doelstelling nodig, een nieuw bestaansrecht om de ontwikkelingen vorm te geven.
Deze kleine teams moeten dan vanaf de top en vanaf de onderkant vormgeven aan
deze nieuwe koers, dat vraagt creativiteit, welke zich door de samenstelling
van de organisatie al binnen de organisatie bevind. Het is belangrijk om dit de
ruimte te geven, te evolueren met de ontwikkelingen en mogelijk op een bepaald
punt te kiezen voor nieuwe teams omdat de oude geen bestaansrecht meer hebben
binnen de organisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten