In mijn blogs benadruk ik met regelmaat het
belang van mensen voor een organisatie, mensen die de kennis binnen een
organisatie vormen. En kennis is niet alleen macht, maar bovenal
innovatiekracht en kapitaal van elke onderneming. Want zonder kennis gaat een
bedrijf ten gronde, kennis is de motor en zonder een motor komt een auto niet
vooruit, laat staan een organisatie.
Elke organisatie heeft behoefte aan balans, van jong tot oud, zowel nieuwe en bestaande kennis. |
Juist dit
weekend las ik op persneelsnet
een artikel wat verwees naar een onderzoek van de RSM (Rotterdam School of
Management) waar Tom Mom een onderzoek heeft gedaan naar innovatiekracht van
bedrijven. Wat blijkt, “Ervaren medewerkers met een langdurig dienstverband
zijn echte alleskunners.” En dat is nu precies iets wat ik al lang wist, want
ik loop net als vele mensen al lang mee in organisaties.
Kennis zit van hoog tot laag
Het grote
verschil met diverse adviseurs is dat ik op vele lagen binnen organisaties heb
meegelopen. Van de werkvloer tot op net onder het directieniveau en binnen die
diverse lagen heb ik gezien wat dit onderzoek bevestigd. Van de creatieve ideeën
van medewerkers die werkprocessen of producten denken te kunnen verbeteren, en
dat met benodigde ruimte ook daadwerkelijk bleken te kunnen. Tot de manager die
een andere stijl hanteerde en daarmee meer productiviteit en het bewustzijn op
veiligheidsgebied wist te verbeteren.
Binnen elke
organisatie lopen mensen rond, mensen die al lang meelopen en in de jaren vaak
tegen problemen in processen aanliepen, of producten aanpasten omdat ze zagen
dat het niet werkte. Deze kennis vormt de basis van innovatiekracht en dat is
nu net wat dit onderzoek ook heeft aangetoond.
Het hart is verdwenen
Zelf ben ik,
als organisatieadviseur getrouwd met een echte vakman, iemand die binnen de
producten die hij altijd heeft gebouwd altijd opzoek ging naar de oplossingen
die nodig waren. Oplossingen die van de vloer moesten komen, omdat de
tekentafel en de praktijk nogal eens ver uit elkaar liggen. Hij kan dat soort
dingen oplossen, iets wat hem uniek maakte bij zijn werkgever. En toch, hij kreeg
net als 5 anderen met in totaal bijna 150 jaar aan werkervaring binnen het
bedrijf, afgelopen vrijdag zijn ontslag aangezegd.
Machines bouwen zichzelf niet, elke machine heeft zijn aandachtspunten. Zonder kennis is innovatie vrijwel onmogelijk. |
Het gekke
was eigenlijk dat er niet eens een mogelijkheid werd benut om kennis die
verloren zou gaan te delen, want alle medewerkers werden per direct op
non-actief gesteld. Dit is in het kader van een ‘nieuwe bedrijfsvoering’ en het
idee dat zij willen gaan innoveren, met de kennis uit dit onderzoek in de
achterzak dus niet het beste idee. Want niet de mensen met de kracht om te
komen tot oplossingen werden behouden, maar de mensen die precies de tekeningen
volgen. Dus waar is dan de innovatiekracht, was mijn eerste gedachte met dit
onderzoek in het achterhoofd.
Ambidexteriteit
De meest in
het oog springende conclusie is deze “Hoe langer werknemers in een organisatie
werken, des te opener ze zijn en des beter in staat tot 'ambidexteriteit': ze
worden bijna alleskunners.” En toch zijn het juist deze medewerkers die binnen veel
organisaties als lastig worden ervaren, ze zeggen als iets niet klopt en dat
wordt toch meer dan eens niet gewaardeerd.
Toch denk ik
dat ik echt ga voor een medewerker die over deze ambidexteriteit beschikt, want
een alleskunner, dat is toch iemand die je in elke organisatie wil hebben. En
misschien moeten meer ondernemers leren dat mobiliseren van mensen, elkaar
aanspreken op verbeterpunten, experimenteren en daarbij de ruimte bieden om
fouten te maken juist de innovatiekracht bepalen, en dat daar medewerkers voor
nodig zijn die al lang in dienst zijn. Want zij zijn bekend met processen,
producten, klantenvraag en zien de mogelijkheden om hieraan te voldoen.
Ik besluit dan ook graag met de conclusie uit het artikel;
"Werf ambidextere medewerkers omdat zij in paradoxen kunnen denken, de sterke sociale banen vormen binnen een organisatie en kunnen multitasken."
Meer lezen over ambidexteriteit, lees de discussie op intermediair.nl
Het onderzoek is geschreven door: Mom, T.J.M., Fourne, S.P.L. & Jansen, J.J.P. (2014). Managers' Work Experience, Ambidexterity, and Performance: The Contingency Role of the Work Context. Human Resource Management.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten