vrijdag 7 november 2014

Baanzoeken a la Idols?


Afgelopen woensdag was de eerste aflevering te zien van Baanbrekers, een nieuw programma waar werkzoekenden op tv opzoek gaan naar een baan. Nou ja, eigenlijk een vorm van publieke groepssollicitatie voor een van de banen. Het programma heeft zeker aandacht voor de actuele problemen, van 50+ ers die een baan zoeken, tot een werkgever die enthousiast is over de Participatiewet. 

Toch was de kritiek op Twitter heftig, van flauwe opmerkingen over de kleding van Dyanne Beekman, tot keihard afkraken van de mensen die voor tv kijkend Nederland een baan zochten. De opmerkingen als ‘een hoog Idols gehalte’ kon ik tot op zeker hoogte wel begrijpen. Maar aan de andere kant, is ‘gewoon’ solliciteren ook niet net Idols. Solliciteren blijft immers een kwestie van ‘the winner takes it all!’

Werkzoekende uit de kast

Ik moet bekennen, ik was ook een werkzoekende tot ik besloot om te kiezen voor een leven als zelfstandig adviseur. De adviseur die stevig zoekt naar opdrachten als het gaat om bedrijven te adviseren hoe zij inclusief beleid vorm kunnen geven. Maar uit de tijd dat ik werk zocht weet ik nog wel dit, het is verrot lastig om te vertellen dat je een baan zoekt. Want op een verjaardag ben je toch al snel een beetje de sneue persoon in het gezelschap. Ik heb het zelfs meegemaakt dat mensen nauwelijks nog tegen je praten als je werk zoekt. En deze mensen gaan met de billen bloot voor heel Nederland, dat is toch echt iets dat je pas doet als het water je aan de lippen staat.

Het type banen wat er voorbij kwam, waren zeker geen mindere banen. Toch geven deze werkgevers juist aan dat zij niet de juiste mensen kunnen vinden. Dat is jammer, want blijkbaar zijn er toch zeker kandidaten voor deze banen, dat was vanavond wel te zien. De vraag die bij mij rijst is deze “waar gaat het mis op de arbeidsmarkt?”

Elkaar vinden

Waarom kunnen werkgevers en werkzoekenden elkaar niet vinden, waarom lukt het op tv wel om de juiste mensen te vinden? Ik denk dat er verschillende redenen voor zijn, want Bas van Werven en Dyanne Beekman hebben vast een heel arsenaal aan aanmeldingen gekregen. Goed, want dat laat zien dat mensen zeker wel willen. De vraag blijft echter waarom deze werkgevers eerder niet de goede kandidaten konden vinden? Is het de wervingsmethode die ze hebben toegepast, waren ze te kritisch en konden ze op tv niet weigeren?
LinkedIn, de plek voor netwerkende
hoger opgeleiden, ook de baanzoekers.

Nee, ik denk niet dat dat de reden is. Want Baanbrekers heeft een heel arsenaal aan 'deskundigen'. Het panel adviseert over de volgens hen meest geschikte kandidaat en hebben hiervoor hopelijk wel meer tijd genomen dan op tv te zien is. Hoewel de adviezen van het panel niet altijd aansluiten bij de realiteit die het UWV of de gemeente aan mensen in de Bijsatand opleggen. Juist deze 'zorgvuldige' selectie laat zien hoe belangrijk een goed opgezet wervings- en selectieproces is bij het vervullen van een vacature. Daarom is het goed om vacatures breed uit te zetten. Van LinkedIn tot aan de plaatselijke krant. Om vervolgens goed te selecteren, niet een CV uit de stapel te gooien omdat een kandidaat 50+ is of zegt een Wajong uitkering te hebben. Maar kijk naar de mens achter de kandidaat, lees tussen de regels van een CV door.


Durf verder te kijken


Dus wat mij betreft is de conclusie eigenlijk deze, als werkgevers nu eens net wat verder durven kijken en die 50+er uitnodigen voor een gesprek omdat ervaring zeker veel waard is. En als u de komende maanden bij elke vacature de oproep zet dat Wajongers ook welkom zijn om te solliciteren. Dan denk ik dat u zich flink kan verbazen over de kwaliteit van kandidaten die voorbij komen. En als u een van deze Wajongers een kans wil bieden, of ze niet denkt te kunnen vinden, dan help ik u graag opweg om dit vorm te geven. Want dan hoef ik me niet op te geven voor het volgende seizoen van Baanbrekers, hoewel ik dat na al de kritiek misschien moet heroverwegen.

                    Durft u het aan, met vacature of wens op een baan?


Vandaag 12 november, heb ik contact gehad met de redactie van Baanbrekers, waarin zij aangeven dat het panel een week de tijd heeft genomen om de CV's van de kandidaten te bestuderen om tot een goed advies te komen. Dus de conclusie van deelnemer Bastiaan de Groot, waarop ik onderstaande bericht had geschreven, is onterecht!


7 november Naar aanleiding van deelnemer Bastiaan de Groot is deze blog enigszins aangepast, want het panel van deskundigen bleek slechts een uur van te voren de CV's en de filmpjes van de kandidaten te hebben gezien. Dus de selectie was niet zo zorgvuldig als waar ik gezien de samenstelling van het panel, vanuit ben gegaan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten