Ik las een interessant artikel,
met de titel ‘Waarom veel bedrijven een Chef Happiness hebben?’ Hierin wordt
het belang van geluk op de werkvloer verteld, wat dit oplevert voor werkgevers.
Als je plezier in het werk hebt, als je weet dat je klanten tevreden zijn met
je product dan ga je met een goed gevoel naar huis. Als je weet dat je collega’s
hun werk met dit zelfde plezier doen dan weet je dat je op de goede plek zit.
De vraag is
dan ook ‘hoeveel geluk haal jij uit je werk?” dat is een vraag die volgens mij
in elk functioneringsgesprek naar voren moet komen. Want je functioneren wordt
voor een grote mate bepaald door je plezier in je werk. Doe je je werk
routinematig dan worden fouten vaak pas op een laat stadium gezien, doe je je
werk uit financieel gewin dan worden besluiten anders genomen dan als ze om een
duurzaam perspectief gaan. En juist in de overgang naar meer MVO in het sociale
domein van organisaties sluit de inzet op ‘geluk op de werkvloer’ goed aan.
Waardering voor de ander
Dat is een
werkvloer waar ruimte is voor verschillen en waar mensen elkaar kunnen
waarderen om de prestaties die een ieder op zijn manier kan leveren. Want juist
in een werkomgeving waar een misser niet wordt bestraft, maar wordt besproken
en vervolgens wordt opgelost is er de mogelijkheid om van elkaar te leren. Om
te zien dat de bijdrage van een ander net zo onmisbaar is als de jouwe, omdat
het team gezamenlijk moet functioneren. In zo’n team, in zo’n organisatie is
ruimte voor diversiteit en dus ook voor mensen met hun beperkingen.
Via @deBaak |
Juist in dit
type functioneren, waarbij de prestaties van een team centraal staan, liggen
ook kansen om inclusief personeelsbeleid vorm te geven. Want zoals hierboven al
geschetst, elke bijdrage is even waardevol voor het functioneren van een team,
dan is ook de kleinere bijdrage van iemand met minder fysieke of verstandelijke
mogelijkheden van even groot belang. We moeten als ondernemers leren dat juist
ook daar kansen liggen, dat een collega ondersteunen ook bijdraagt aan een ‘gezonde’
werkvloer. Want als men bereid is om elkaar te helpen, dan is men ook bereid om
klanten te helpen.
Waardering en plezier
Als u als
ondernemer weet dat uw klanten worden gewaardeerd door uw medewerkers en dat uw
medewerkers op hun beurt uw klanten waarderen, dan weet u dat er interactie
ontstaat. Een band waarbij een klant met plezier terugkomt voor een volgende
aankoop en uw medewerkers met plezier een probleem van een klant tot een
oplossing brengen, met als gevolg een duurzame klantrelatie. Die klanten zijn
voor u als ondernemer van onschatbare waarde, net als die medewerkers die met
plezier hun werk doen en daardoor elkaar als team versterken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten