Elke werkgever kent het wel, je hebt iemand in dienst die zijn of haar werk niet meer kan doen, ziek thuis zit maar het liefste snel weer aan de slag wil. Wat weegt dan zwaarder als werkgever, behoud
van een werknemer als deze zijn werk niet meer kan doen of laat je deze
uitstromen naar de Ziektewet? Dat is de keuze die je als werkgever hebt bij
langdurige ziekte van een werknemer, de centrale vraag die dan eigenlijk speelt
is dit: Investeer je in het behoud van kennis voor de organisatie of laat je
bestaande kennis de deur uit lopen?
Opgeven
Als je
opgeeft, de werknemer uit laat stromen in de Ziektewet, het
re-integratietraject opstart is de makkelijkste weg. Wat werkgevers zich niet
realiseren is dat dit ook een duurdere weg is. Want je betaald de Ziektewet,
betaald de re-integratie en vervolgens ben je deze persoon kwijt voor de
organisatie. Het grootste nadeel is dat deze persoon ook zichzelf meeneemt,
namelijk belangrijk menselijk kapitaal waar je bedrijf jaren lang in heeft geïnvesteerd
door opleidingen, trainingen en veel meer.
Doorstart
Als
werkgever kan je ook kiezen voor de doorstart, waarbij je investeert in het
behoud van deze persoon voor de organisatie. Je behoudt de kennis, vaardigheden
en biedt ruimte om deze over te brengen aan nieuwe mensen die op hun beurt
weert tot het kapitaal van de organisatie kunnen doorgroeien. Daarbij biedt een
aanvullende opleiding dat deze persoon bij de organisatie werkzaam kan blijven,
een opleiding waarmee hij of zij een andere functie binnen de organisatie
krijgt. Dit kan in een hogere functie, maar zeker ook in de breedte van een
organisatie.
Het is
daarbij wel van belang om over bepaalde stereotypes heen te stappen, want waar
in veel bedrijven nog de mentaliteit heerst dat mensen van de werkvloer onder
mensen op kantoor vallen, is de werkelijkheid anders. Want in tegenstelling tot
wat veel mensen denken, vakmensen zijn zeker ook een aanvulling als zij van de bleu-collar naar de white-collar site
overstappen. Denk aan een tekenaar, hoeveel voordelen zou het hebben als deze
ook in de praktijk heeft gewerkt en dus weet wat de problemen zijn die in de
uitvoering naar voren komen?
Te simpel
Het klinkt
misschien een beetje simpel, maar het is wel de manier om de komende jaren om
te gaan met het personeelsbestand. Vooral de vergrijzing speelt hier een grote
rol in. Een hoge doorstroom bij bedrijven heeft namelijk ook een groot nadeel,
er gaat veel interne kennis verloren en zeker als deze kennis naast vergrijzing
ook door ziekte in een stroomversnelling de organisatie verlaat. Door mensen
langer binnen de organisatie te houden, behoudt je kennis en kwaliteit. Want
zonder de mensen die kennis hebben van de producten is het moeilijk om de
kwaliteit van de producten hoog te houden.
Dus als je
tegen een medewerker aanloopt die zijn of haar werk niet meer kan doen, denk er
dan eens over na. Wordt het opgeven en smijt ik de investeringen over de balk, betaal ik de Ziektewet
en de re-integratie of kies ik ervoor om deze kennis te behouden, investeer in
een alternatieve opleiding en laat deze persoon een doorstart maken met alternatieve werkzaamheden zodat er tegelijkertijd ook nog productie uit zijn of haar handen
komt?
Voor mij zou
de optelsom snel gemaakt zijn, want kennis is waardevol en dat maakt
medewerkers waardevol. Zeker als deze medewerkers loyaal zijn geweest aan de
organisatie, is het dan niet logisch om ook loyaal te zijn aan deze medewerker?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten