Hoe toon je als ondernemer dat je
maatschappelijk betrokken ben, doe je dat door sponsoring van lokale sportclubs
of door het sponseren van een school tijdens de avondvierdaagse? Dat is een
vraag die je als werkgever met de voeten in de lokale samenleving met regelmaat
zou moeten beantwoorden, want hoe is de positie van het bedrijf eigenlijk. Is
er een goede relatie met omwonenden, met de gemeente, met de werknemers?
Als
ondernemer ben je niet alleen verantwoordelijk voor je eigen werknemers, je
hebt ook wel degelijk een verantwoording voor de mensen om het bedrijf heen. De
kinderen die langs het terrein naar school fietsen, de omwonenden en de lokale
gemeenschap waar je bedrijf deel van uitmaakt. Daarom is het goed om een band
op te bouwen met die lokale gemeenschap, dit kan zeker door sponsoring en
dergelijke.
Om echt
effectief een band op te bouwen met de gemeenschap is sponsoring niet genoeg,
want het gaat ook om acceptatie van uw onderneming. Zouden de mensen uit de
buurt u die uitbreiding gunnen? Zouden omwonenden last hebben van de
vrachtwagens die langs rijden? Dat zijn vragen die niet veel ondernemers zich
stellen, tot zij ermee geconfronteerd worden. En dat is eigenlijk gek in ons
kleine landje, want we hebben zeker ook mooie bedrijventerreinen in Nederland,
maar hoe vaak moet u dan niet eerst langs of door een woonwijk?
Als
ondernemer loont het om een goed contact met omwonenden op te bouwen. Denk aan afspraken
te maken met uw leveranciers om te proberen om uw bedrijf tijdens de
schoolspitsuren te mijden om de verkeersveiligheid te vergroten. Als technisch
bedrijf eens een bedrijfsbezoek met groep 8 van de basisschool te organiseren,
zodat de jeugd kan leren over uw bedrijf en uw producten/diensten. Dit zijn
slechts een paar kleine voorbeelden, maar deze kunnen al heel effectief zijn om
de band met uw directe omgeving te verbeteren. Een inkijkje van nieuwsgierige
ogen dat leidt veelal tot een nieuwe of verbeterde band met omwonenden.
Ook voor
werknemers geldt dit, als je als werkgever betrokken bent bij hun situatie en
daar waar mogelijk op in kan spelen. Kan dat uw relatie met uw medewerkers
sterk verbeteren, zij staan dan meer klaar voor hun werkgevers in gevallen dat
het even wat minder gaat. Mensen die een goede band met hun werkgever hebben,
weten dat ze vertrouwd worden in hun vaardigheden durven zich bijvoorbeeld ook
sneller uit te spreken als dingen niet zo goed lopen. Dit kost misschien meer
social-time, maar levert uiteindelijk wel productievere werknemers op, want
happy workers are productive workers en dat is iets wat door vele onderzoeken
wordt ondersteund.
Maatschappelijke
betrokkenheid maakt dat een bedrijf ook een duurzame toekomst heeft binnen een
gemeenschap. Juist die toekomst wil je als ondernemer waarborgen, je hebt
immers een bedrijf opgezet waarmee je verder wil groeien, ontwikkelen en
waarmee je boterham kan verdienen. Waarom zou je dan niet investeren in de
mensen die daaraan bij kunnen dragen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten