De Nederlandse
arbeidsmarkt is al sinds de crisis voor veel werkzoekenden een grote ellende. Solliciteren
met vele anderen die je dat nadoen op dezelfde functie, met als gevolg vele
afwijzingen. Nu lees ik vanmorgen in het FD en op NU.nl dat er bij werkgevers een grote
kloof bestaat tussen het talent wat ze zoeken en wat ze in huis hebben. Dat
laat zien dat de arbeidsmarkt vast zit, want werkgevers claimen niet de juiste
mensen te kunnen vinden en werkzoekenden kunnen geen baan vinden.
Natuurlijk zit daar een nuance in, want de vraag van
werkgevers en het aanbod van werknemers schuiven steeds verder uiteen. Mensen
die al langere tijd werkloos zijn hebben niet meer de mogelijkheden om zich bij
te scholen, mensen die al lang bij hun werkgever zitten krijgen lang niet
allemaal de mogelijkheid om zich om te scholen of bij te scholen. En ook dat
heeft te maken met financiën. Vanuit MVO gedachtengoed zeg ik, investeer in
mensen, want zij zijn de kennisbron van een organisatie.
Hierbij denk ik aan het volgende, heeft u iemand in dienst
die zwaar fysiek werk doet en inmiddels wat ouder wordt, misschien zelfs
fysieke klachten krijgt door het werk. Biedt deze persoon de kans om door te
leren en een nieuwe positie binnen uw bedrijf te verwerven. Daarbij komt er
weer ruimte voor een jongere generatie die zich op zijn/haar beurt weer kan
ontwikkelen tot de professional die u zoekt. Dit vraagt geduld en vooral goede
planning binnen de in-door-uitstroom van uw HR beleid. Iets wat de laatste
jaren bij veel bedrijven in de klem is komen te zitten. Want probeert een
organisatie te overleven in een stroomversnelling die crisis heet, verschuiven
de prioriteiten al snel.
Toch is die verschuiving voor de continuïteit van uw organisatie
uiteindelijk juist een probleem. Want had u gefocust op de in-door-uitstroom
binnen uw organisatie had de aansluiting, tussen het gewenste talent en het
talent wat u in huis heeft, niet ontbroken. Nu zitten werkgevers met de handen
in het haar, want hoe moet een organisatie innoveren als de talenten om te
innoveren ontbreken?
Voor deze organisaties heb ik een simpel advies, praat weer
met uw medewerkers op de vloer. Vraag die oude rotten in het vak hoe zij denken
dat uw producten beter kunnen. Verzamel de ideeën, ga met elkaar om de tafel en
betrek de mensen bij de toekomstige continuïteit van uw organisatie. Deze
mensen weten vaak ook wat er mist, geef ze de ruimte om zich uit te spreken,
zonder dat ze daarop worden afgerekend. Biedt ze een platform, laat zien dat de
ideeën worden gewaardeerd, want de mensen die binnen uw organisatie werkzaam
zijn kennen de problemen van de vloer. Zij horen de vraag van klanten waar ze
aan het werk zijn en op die vraag inspelen is belangrijk. Want de klant neemt
immers uw product af, willen zij energie zuiniger, duurzamer of wat dan ook.
Bekijk hoe u daar vorm aan kan geven.
Door de interne kennis weer optimaal te benutten, vast te
stellen waar de kennis ontbreekt, wie de mogelijkheid heeft om die kennis aan
te leren door het volgen van een opleiding, kan elke organisatie zichzelf weer
op de kaart zetten. Daarbij is ook nieuwe instroom essentieel, waar binding
doormiddel van beloofde promotie misschien niet weer actueel is voor jongere
generaties, zijn er voldoende mensen die jong genoeg zijn om nog bij te leren
en zich in de kaartenbakken van het UWV bevinden. Zoek die pareltjes die willen
leren, biedt hen een opleiding en realiseer daarmee binding aan uw organisatie.
Dat is de kans om te kunnen blijven innoveren, vernieuwen en tevens nieuwe
talenten aan te trekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten