dinsdag 22 juli 2014

Is 3x scheepsrecht?

In de zomer van 2012 was ik betrokken bij het event van De Realisten, die mooie zomerdag waren wij te gast bij de SER en werd o.a. een bijdrage geleverd door Bernhard Wientjes (toenmalig voorzitter van VNO*NCW). Die dag had ik een goed gesprek met dhr. Wientjes, waarna hij mij vroeg om mijn ideeën te mailen om deze in een later stadium nogmaals te kunnen bespreken.

Later die zomer kreeg ik een telefoontje, niet om een afspraak te maken met dhr. Wientjes, wel van een ‘expert’ op het gebied van arbeidsparticipatie van mensen met een handicap. Ik vertelde mijn ideeën, suggesties en poogde om tot een afspraak te komen. Door deze meneer werd ik vriendelijk afgewimpeld ‘wij hebben alle expertise reeds in huis’ was zijn reactie. De (spreekwoordelijke) deur ging dicht en ik stond op de stoep……….

Dit voorjaar….

Kwam er een blogbericht online van de VNO*NCW ambassadeur garantiebanen, mevrouw van Reenen. Bij het lezen van haar blog gingen bij mij spontaan de nekharen overeind staan, want zij ging uitleggen dat mensen ‘met een vlekje’ ook een kans op de arbeidsmarkt moesten krijgen, echter geen marktconform salaris zouden moeten verdienen. Dat werkgevers daarin onvoldoende kennis over arbeidsgehandicapten hadden en dat het zo moeilijk was om de juiste mensen te vinden. Daarbij gaf ze een voorbeeld van een persoon met een handicap die helaas onsuccesvol binnen haar organisatie had gewerkt. Een verhaal wat uiteraard 2 kanten heeft en volgens de persoon in kwestie dus ook een heel ander verhaal is dan het hare.

In reactie op haar blog heb ik toch even duidelijk laten weten dat er zeker arbeidsgehandicapten zijn die WEL marktconform betaald moeten worden omdat er zeker mensen zijn die gewoon volwaardig (misschien in minder uren of met de nodige aanpassingen) kunnen werken. Hier volgde uiteindelijk een korte publieke reactie van mevrouw van Reenen op, zij gaf aan dat zij zelf in het verleden half doof was geweest en dat ze als werkgever graag hulp en advies over mogelijkheden van arbeidsgehandicapten had gehad.

De nieuwe voorzitter

Hans de Boer gaf in het weekend (28 juni jl.) voor zijn aantreden als nieuwe voorzitter van VNO*NCW een interview, waarin hij opriep dat mensen met ideeën over de invulling garantiebanen, Participatiewet en voortbestaan van de Sociale Werkplaatsen van harte welkom waren om hem te benaderen. Voor de 3e keer ondernam ik dus een poging, na een mislukt verzoek met een brief, een publieke (enorm veel gelezen) oproep in mijn blog aan mevrouw van Reenen, schreef ik dit keer eerst een blog en vervolgens een nette brief omdat reactie uitbleef.

Tot mijn verbijstering, ik snap eigenlijk zelf niet waarom, kreeg ik weer een mail waarin ik werd doorverwezen naar een expert. Niets geen reactie van, ik snap uiteraard dat hij het druk heeft, dhr. de Boer die zelf vroeg om HEM te benaderen met ideeën en suggesties. Nu zag ik de naam en is het volgens mij de zelfde expert die mij vorige keer afwimpelde en dus hoop ik dat ik niet weer in de wachtkamer blijf hangen……

Nachtslot

Toch weiger ik op te geven, ik heb het meermalen vriendelijk geprobeerd en nu maar eens een stevig verwoorde reactie achtergelaten bij de blog van mevrouw van Reenen in de hoop dat iemand eindelijk een keer die deur open doet. Want nu klop ik al 2 jaar op de deur, deze wordt keer op keer dichtgegooid en toch sta ik daar nog steeds.

De reden dat ik niet opgeef is heel simpel, er is een gebrek aan kennis bij werkgevers en werkgeversorganisaties. Ik ben ervan overtuigd dat ik hen verder kan helpen en gezien ik een door velen gewaardeerd expert ben, zou ik het leuk vinden als de voorzitter eindelijk eens de tijd nam om naar mij te luisteren als hij net als ik aan echte oplossingen wil werken……..


……..dus ik sta nog steeds voor de deur. Beste mensen van VNO*NCW deze eindelijk eens open zodat we gezamenlijk aan oplossingen kunnen werken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten