De
Privacy
Barometer kwam van de week stevig uit de hoek over de brede toegang van
werkgevers in het doelgroepenregister, deze zou te toegankelijk zijn omdat ook
werkgevers met minder dan 25 medewerkers toegang hebben tot deze registratie.
Werkgevers zouden zo na kunnen gaan of ze iemand juist niet aan willen nemen
omdat deze persoon tot de doelgroep behoort. Hiermee wordt het probleem
omgekeerd, ten opzichte van de achtergrond van het systeem…
Banenafspraak
Elke werkgever met meer dan 25 medewerkers
wordt geacht om mensen met een beperking aan te nemen, onder dwang van een
dreigende Quotumwet als de doelstellingen niet worden gehaald. De doelstelling
is dat er t/m 2025 in totaal 125.000 banen worden gerealiseerd, waarvan 100.000
in het bedrijfsleven en de rest bij overheidsinstanties en de Rijksoverheid.
Hoe kom je als werkgever aan de juiste mensen, dat was een van de grootste
vragen bij deze banenafspraak…..
Er is in de afgelopen 10 jaar veel
geprobeerd om meer Wajongeren aan het werk te krijgen, dit lukte keer op keer
niet. Dus is er nu gekozen voor een ‘vrijwillig’ akkoord met als dreigend
zwaard van Damocles een Quotumwet als stok achter de deur. Om deze
doelstellingen te halen is het belangrijk om de juiste mensen een baan te
kunnen bieden, omdat het systeem ook is veranderd en er naast het UWV ook de
gemeenten bij zijn gekomen die mensen uit de doelgroep kunnen leveren, was er
behoefte aan een systeem wat alle bestanden bijeen brengt om de afspraken waar
te kunnen maken, met als resultaat het doelgroepenregister.
Keuze bij werkgevers
Alle werkgevers worden opgeroepen om bij
te dragen aan de inclusieve arbeidsmarkt en alleen al daarmee is een brede
toegang voor alle werkgevers tot het doelgroepenregister een goede zaak. Want
ook al moet je niet, je wil misschien wel bijdragen aan deze doelstelling en
dus banen aanbieden aan mensen uit de doelgroep. Zou je geen toegang hebben,
dan kan je ook niet registreren en dus zal de kandidaat niet meetellen voor de
uiteindelijke doelstelling.
Uiteraard zullen er ook werkgevers zijn
die misbruik kunnen maken van het systeem, omdat zij geen arbeidsgehandicapten
in dienst willen hebben. Zo realistisch moeten we allemaal zijn, maar dit zijn
ook de werkgevers die een arbeidsgehandicapte überhaupt niet de voorkeur zullen
geven, ongeacht hun talent. Dit zijn de werkgevers die voor de meeste
arbeidsgehandicapten, met of zonder stigmatiserend sticker, de deur dicht
zullen houden.
Het zijn niet de stickers
Uiteindelijk zou het niet om de stickers
moeten gaan, wel om de bijdragen die mensen aan de organisatie kunnen leveren.
En dat is precies waarom de kleinere bedrijven die al iemand in dienst hebben,
vaker een tweede arbeidsgehandicapte in dienst willen nemen. Waarom grotere
bedrijven na eerste succesverhalen meer arbeidsgehandicapten een kans gaan
bieden. En het interessante is dat juist die bedrijven niet alleen kijken naar
de mensen uit het doelgroepenregister maar ook verder kijken naar mensen die
daarbuiten vallen.
Het bouwen aan de inclusieve
arbeidsmarkt kan mijns inziens niet snel genoeg gaan, en ja slechts een ¼ van
de werkgevers is nu echt actief bezig met het realiseren van de banen. Maar dat
is al meer dan de 4% waar we op zaten, dus misschien is het toch zo dat het
doel de middelen rechtvaardigt. Ook al ben ik geen voorstander, het blijkt toch
effectief en niet alleen voor de mensen binnen het doelgroepenregister!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten