donderdag 1 oktober 2015

Nieuw perspectief


In de afgelopen jaren heb ik me met veel plezier ingezet voor de inclusieve arbeidsmarkt, als ondernemer met een beperking kwam ik op voor ieder talent met een extra uitdaging. Want dat is precies waar MVO&People om draait, het gaat om talenten en om mensen met vaardigheden die een gelijke kans verdienen. Het gaat om vitaliteit op de werkvloer, veiligheid en natuurlijk het belang van menselijk kapitaal binnen organisaties.

Via deze blog deel ik kennis die ik uit artikelen haal, kennis die ik opdoe uit mijn persoonlijke ervaringen met het werken met een beperking en nog veel meer. Dat is dan ook iets wat ik graag wil blijven doen, waarmee ik op mijn bescheiden manier toch wil blijven bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt waar iedereen op een gezonde, veilige en vooral ook verantwoorde manier kan blijven werken. Want de ontwikkelingen gaan snel, er veranderd veel als het gaat om de arbeidsmarkt en dat blijft zeker ook mijn aandacht vragen.

Veel bereikt

Voor velen voelt het niet zo, maar in de afgelopen jaren is er veel bereikt. Ondanks dat het merendeel van de bedrijven nog niet goed weet hoe zij vorm moeten geven aan inclusief ondernemen, groeit de bereidheid om hieraan te werken met de dag. Voor veel bedrijven een grote stap, die zij met vele kleine stapjes zeker aan het maken zijn en dat blijft informatie, kennis en vooral ook inzicht in de mogelijkheden vragen. Juist daarom ben ik blij dat ik in mijn nieuwe functie ook op een bescheiden manier bij kan dragen aan deze elementen, hoewel het maar een klein onderdeel van mijn gehele werkzaamheden gaat vormen.

De verandering is ingezet, participatie van gehandicapten wordt steeds meer geaccepteerd als volwaardig onderdeel van een bedrijf en daarmee zijn stappen gezet die velen misschien nooit voor mogelijk hadden gehouden. Natuurlijk betekent dat nog niet dat het vinden van een baan makkelijk is als je een beperking hebt, wel betekent het dat je de kansen goed in de gaten moet gaan houden. En voor werkgevers dat zij de talenten steeds makkelijker kunnen vinden. Kortom, een inclusieve arbeidsmarkt vraagt niet alleen van werkgevers dat zij open staan voor, maar ook dat jij (en ik) zichtbaar zijn als vaardig, talentvol en natuurlijk beschikbaar voor die werkgevers die zoekende zijn.

Tot slot

Wat ik ga doen, ik start per 1-11 als Credit Risk Officer, Environmental en Social Risk bij de ING Bank. Een van het groeiend aantal bedrijven in Nederland die geen onderscheid maken tussen mensen die binnen de doelgroep Participatiewet en daarbuiten vallen, omdat zij kiezen voor mensen met talent die binnen de organisatie passen. En juist daarom ben ik heel blij met deze kans, die ik eerlijk gezegd niet heel bewust heb gezocht maar echt letterlijk op mijn pad viel, want ik wilde alleen bij een bedrijf werken waar ik geen excuustruus ben. Ik wilde ergens werken omdat ik goed ben in mijn vak, precies de reden waarom ik ooit voor mezelf ben begonnen.
Waar het mee begon....

Ik hoop dat juist mijn ervaringen werkgevers mogen overtuigen om te kijken naar talenten, of mensen binnen de organisatie passen om daarmee de inclusieve arbeidsmarkt een eerlijke kans te geven. Niet omdat het moet van de overheid, wel omdat het voor iedere organisatie belangrijk is om een afspiegeling van de samenleving te vormen en daarmee de interesse te winnen van nieuwe doelgroepen die uw klanten kunnen worden! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten