maandag 28 september 2015

De 21e eeuw

Stiekem zijn we er al aan begonnen, de 21e eeuw die een overgang moet gaan brengen naar een circulaire economie, naar groen ondernemen, naar duurzaamheid, naar inclusie, naar……

Het gaat met horten en stoten, politici durven zich er bij hun aantreden vaak nog niet te hard voor uit te spreken, en aan het eind van hun termijn komt het ineens toch als speerpunt naar voren. Ook de paus spreekt zich uit over de noodzaak om een leefbare aarde te behouden en ook steeds meer bedrijven steken hun nek uit om over te gaan naar een duurzamere vorm van ondernemen. Niet alleen het stukje duurzaam is hierin van essentieel belang, bij Corporate Responsibility hoort zeker ook het menselijke aspect dat hierbij komt kijken.

Optimale economie

In een optimale economie zou iedereen naar vermogen bij kunnen dragen, zijn haar geld kunnen verdienen ongeacht beperking, afkomst, sekse of welk verschil dan ook. Het zou gaan om individuele bijdragen, die groot of klein ‘het verschil’ maken en daarmee marktwaarde krijgen.

Op dit moment is het vooral zo dat mensen met een hoge productiviteit als waardevol worden gezien in de arbeidsmarkt. Toch leidt deze productiviteit ook tot grote problemen, want deze hoge eisen maken dat mensen eerder zijn uitgeblust zijn en daarmee al vroeg minder inzetbaar worden voor de maatschappij en vooral ook op de arbeidsmarkt. Het is feitelijk een verspilling van kapitaal, van 'materieel' om bedrijven gaande te houden en zeker in een tijd waarin de wereldbevolking (m.u.v. Afrika) in een rap tempo aan het vergrijzen is. Hoe kan het toch zijn dat mensen worden opgebrand, terwijl men zuinig met het echte materieel om wenst te gaan en milieuvriendelijker wil gaan produceren? Ergens mist er toch iets als we de mens niet meenemen in de duurzame ambities?

Inclusieve arbeidsmarkt

Om te komen tot een eerlijke economie, is het van belang om iedereen de kansen te bieden en dus te bouwen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Want in een eerlijke economie gaat het niet alleen om hoe je produceert, het gaat vooral ook om het benutten van elk talent. Dit vraagt van iedereen een andere blik op werken, het moet gaan om talenten en niet meer om productiviteit. Het moet gaan om mensen en hun vaardigheden, in plaats van beperkingen, afkomst of sekse en daarmee zal de hele arbeidsmarkt uiteindelijk gaan floreren.

Stapje bij stapje zien we deze ontwikkelingen voltrekken, niet dankzij het overheidsbeleid, wel ondanks het beleid. Want de discussie is met dank aan de politiek vormgegeven, maar de praktijk moet toch echt uit het bedrijfsleven komen. Dus om te bouwen aan een echte inclusieve arbeidsmarkt waar ieder talent telt, is het noodzakelijk om talenten te leren herkennen in groepen die niet zozeer voor de hand liggen. Pas als we dat leren maken we de 21e eeuw de eeuw van de nieuwe economie en de inclusieve arbeidsmarkt die zo noodzakelijk is om tot een eerlijke economie te komen! 




1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen