De
laatste tijd komt het keer op keer in het nieuws, organisaties die ergens in de
problemen komen omdat personeelsleden en/of bestuurders keuze maken die niet
aansluiten bij de doelstellingen of klanten tegen de haren in strijken. Dit
zijn beslissingen die veel klanten kunnen kosten, het is dan ook niet voor
niets dat de SNS Bank, Regio Bank en Triodos Bank ineens hun klanten
portefeuille zien groeien met de aangekondigde bonussen van ABN AMRO en ING Bank.
Afgelopen week las ik een interessant
artikel op managementsite,
over de noodzaak tot helden binnen een organisatie, mensen die zich uitspreken
tegen zaken die tegen het eigen ‘moreel kompas’ ingaan. Mensen die de
organisatie zo nu en dan van een afstand kunnen beschouwen om te bekijken of
alles nog wel is zoals het zou moeten zijn. Hoe er wordt omgegaan met zaken,
met mensen en bovenal of de klanten nog wel het centrale punt zijn als het gaat
om doelstellingen.
Psychologie
Ooit deed psycholoog Phillip Zimbardo het onderzoek met studenten, waarin hij de groep in tweeën splitste. De ene groep werd de ‘gevangenen’ en de andere de ‘bewakers,’ binnen de kortste keren leidde dit tot mensonwaardige omstandigheden. Dit laat zien hoe groot groepsdruk is, hoeveel er mis kan lopen omdat mensen zich laten leiden door de groep en dat is precies wat er in de meeste organisaties ook fout gaat. (Vrijwel) iedereen conformeert zich naar de ‘machthebber(s)’ en het gevolg is dat de doelstellingen van die ‘enkelen’ verworden tot het doel van de organisatie, ook al wijken deze af van de missie, normen en waarden die binnen de organisatie gelden.
Als ik er met mijn beperkte organisatie psychologische achtergrond naar kijk dan zeg ik, elke organisatie heeft dus behoefte aan
een stuurman/vrouw die zo nu en dan het roer bij kan sturen als de koers dreigt
te veranderen. Iemand die ook het roer kan en durft te nemen omdat de grenzen
van de organisatie worden overtreden. Maar dan rijst eigenlijk de vraag, wat
zijn de regels van een organisatie? Immers binnen elke organisatie veranderen
regels omdat deze zich ontwikkelen aan de hand van de ontwikkelingen binnen de
organisatie.
Alhoewel, binnen elke organisatie is er
wel een vast aantal regels, met betrekking tot integriteit, (sociale) veiligheid,
etc. en juist daar zit de kern in dit verhaal. Het gaat er juist om dat je deze
regels bespreekbaar moet houden, ervoor zorgen dat er zo nu en dan de aandacht
op wordt gevestigd zodat de organisatie op koers blijft. De vraag die men dus
eigenlijk zou moeten stellen is, hoe zorgen we ervoor dat we op koers blijven? En
dan gaat het dus niet om de koers richting de dollars, maar over de koers om
een duurzaam prettige en gezonde organisatie voor medewerkers en klanten te
blijven.
Gezocht....
Om te voorkomen dat er door groepsdruk
een onwerkbare situatie ontstaat is het dus noodzakelijk m de juiste mensen
binnen te halen. Mensen die voldoen aan de volgende criteria:
- Afstand kunnen bewaren,
- Een moreel kompas bezitten,
- Zich niet achter een groep verschuilen.
Om daarmee vorm te geven aan een unieke
functie, de functie van held of stuurman/-vrouw. De functie van controller gericht op
de sociale, maatschappelijke en organisatie structuren om niet alleen te kijken
naar het nu, bovendien ook naar het effect van huidige keuzes op de lange
termijn. Om ook de toekomst van de organisatie voor de lange termijn veilig te
stellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten