Is dit de verklaring dat het 'old boys network' zo hecht is? |
Iedereen
kent het beeld wel, een bestuurskamer met allemaal pakken en stropdassen. Of de
topmanagers bij een gemiddelde bijeenkomst, overwegend stropdassen met zo nu en
dan een vrouw die zich tussen deze mannen bevind. Ja, het is niet voor niets
dat minister Bussemaker meer aandacht vraagt voor vrouwen aan de top, want
diversiteit is goed voor elke organisatie. Vrouwen kijken anders naar bedrijven
dan vrouwen, dat is een feit, en daarom is actie gewenst juist in deze tijd van een veranderende arbeidsmarkt en bovendien de hernieuwde aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen.
Zo is er een onderzoek dat mannen vooral
voor eigen lijfsbehoud gaan en vrouwen denken aan de kinderen of anderen die
zij kunnen redden. Dat zou bijvoorbeeld ook een reden zijn dat bij de meeste
rampen mannen het merendeel van de overlevenden betreft, maar ook een oorzaak
dat de kapitein van de Costa Concodia in een van de eerste reddingssloepen was
gekropen. Ja, mannen zijn een bijzonder volkje, en dat komt vooral omdat zij
simpelweg op een andere manier denken en dus liever kiezen voor het eigen
lijfsbehoud en eerlijk gezegd is dat ook zeker een mogelijke oorzaak van de
crisis en graaierij die zich de afgelopen jaren heeft gemanifesteerd.
Waarom dat verschil
Mannen hebben een korte luisterspanne, als
het gaat om interessante onderwerpen dan kunnen zij slechts 15 minuten goed
luisteren, is hun eigen vrouw aan het woord dan komen ze niet verder dan 6
minuten. Hoe kunnen mannen dan in een bestuurskamer effectief zijn? Was de
vraag die als eerste bij mij boven kwam drijven, want bestuursvergaderingen
staan er nu niet bepaald bekend om dat ze van korte duur zijn….
Vrouwen zijn van nature meer
beschermend, ze kijken naar het belang van het hele gezin en niet alleen naar
eigen lijfsbehoud. Dat maakt dat zij bij een organisatie ook meer kijken naar
de effecten voor de gehele organisatie. Stop daarbij het feit dat vrouwen
langer kunnen luisteren en daarmee dus meer opvangen dan mannen en je hebt
eigenlijk genoeg reden om een vrouw aan de top van je bedrijf te willen. Want
juist aan de top van een bedrijf is het vaak een kwestie van goed luisteren
naar wat er speelt, nadenken over hoe je daar het beste op in kan spelen en dit
vervolgens presenteren aan je collega’s.
Is het zo simpel?
Jezelf positioneren uitstekend, jezelf blijven nog beter! |
Om vrouwen echt naar de top te krijgen
is alleen een database echt niet genoeg, het moet om meer gaan. Vrouwen die
zelf willen moeten zich ook leren uitspreken over die ambitie, ook al kijkt je
omgeving er gek van op. (weet ik uit eigen ervaring) Het is noodzakelijk om
jezelf te laten zien, maar bovenal om jezelf te blijven en je daarmee te onderscheiden.
Want als je als vrouw de mannelijke gedragingen gaat overnemen om zo een plek
in het ‘old boys network’ te veroveren dan verlies je ook de kracht die maakt dat jij
geschikt bent voor die functie aan de top. Immers, het zijn juist je vrouwelijke
kwaliteiten die belangrijk zijn voor die positie en niet de vrouwelijke versie
van die pakkencentrale te worden. Kortom,
“Be yourself and kick some ass!”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten