maandag 21 juli 2014

Sociaal Ondernemerschap

Deze bedrijfsvorm komt steeds vaker voorbij, toch blijkt dat veel mensen dit zien als een extreme links idee. Het is iets wat vaak met de SP gedachte wordt geassisteerd maar het tegendeel is waar. De kern van sociaal ondernemerschap ligt in aandacht voor individuele mogelijkheden ongeacht iemands beperkingen of achtergrond; investeren in de financiële continuïteit van het bedrijf; en ten slotte ook aandacht voor de impact van de organisatie op de (in)directe omgeving en haar klanten als het gaat om milieu, veiligheid en gezondheid.

Deze kernelementen geven aan dat sociaal ondernemerschap eigenlijk een verdere doorvoering van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap) is. Het is een nieuwe vorm van ondernemen die vaak wordt gelieerd met het opzetten van een bedrijf met mensen die door hun handicap of sociale situatie een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Toch is een sociale ondernemer meer dan dat, sociaal ondernemerschap gaat ook om de keuze voor de mensen die de organisatie maken, de klanten die een organisatie groot kunnen maken en hoe de financiële continuïteit van de organisatie kan worden gewaarborgd.

Individuele mogelijkheden

Om optimaal de kennis en vaardigheden van mensen binnen een organisatie te kunnen benutten is het noodzakelijk om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. Bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt dit extra inspanning om de juiste kwaliteiten te vinden of voordat zij hun kwaliteiten volledig kunnen benutten. Als sociaal ondernemer biedt men deze ruimte, waardoor mensen kunnen leren en daarmee een waardevol onderdeel binnen de organisatie kunnen worden. Dit vraagt tijd, inzet en levert uiteindelijk enorm gemotiveerde medewerkers op.

Het voordeel van een dergelijke aanpak is dat je als werkgever ook een goede relatie met medewerkers opbouwt, deze medewerkers zijn vrijwel allemaal enorm loyaal en in combinatie met organisatie specifieke kennis en vaardigheden, maakt dit deze mensen tot belangrijke assets. Ook voor andere medewerkers is sociaal ondernemerschap enorm motiverend, want de mensen die kiezen voor geld en sociale status zullen zich binnen een dergelijke organisatie niet thuis voelen. De mensen die graag onderdeel uit willen maken van uw organisatie en bijbehorende producten en/of diensten, die zullen blijven en zijn door sociaal personeelsbeleid veelal enorm loyaal aan de organisatie.

Financiële continuïteit

Geen organisatie kan overleven zonder gezond financieel beleid, dus investeren in de organisatie als geheel, ontwikkeling van diensten en/of producten en daarmee ook in de toekomst klanten te kunnen blijven trekken. Dit vraagt een andere blik op financiën, namelijk niet om het meeste geld te verdienen en daarmee een hoge sociale status te behalen, wel dat men bouwt aan continuïteit en daarmee een toekomstvisie neerlegt.

Financiële continuïteit vraagt om verstandig investeren, om het opbouwen van vermogen en bij aandeelhouders om betrokkenheid bij de producten en/of diensten en vorm van bedrijfsvoering die is gekozen. Daarmee is een gezond salaris zeker niet uitgesloten, maar maakt men wel bewust de keuze om op de korte termijn geen extreem hoge salarissen te bieden, wel om te gaan voor de toekomst en het behoud van een gezonde financiële huishouding binnen de organisatie, ook op de momenten dat de economie of wat dan ook tegen zit.

Impact op de (in)directe omgeving

Wat is de invloed van de organisatie op de omgeving, kiest men ervoor om sociaal te ondernemen dan is het prettig als de omgeving dit ook zo vervaart. Dit geldt voor medewerkers die met trots durven melden dat zij bij uw onderneming werken en dat zij daar met plezier werken omdat zij gewaardeerd worden. Tot aan de omwonenden die weten dat uw bedrijf waarde hecht aan een gezonde werk-/leefomgeving, veiligheid van omwonenden en het milieu.

Naast uw medewerkers en buren zijn uiteraard ook uw klanten van belang. Als zij tevreden zijn over uw diensten en/of producten zullen ze eerder terugkomen. Als medewerkers plezier in hun werk hebben, achter een product staan dan kunnen zij producten beter aanprijzen en verkopen dan dat ze het doen omdat ze dit uitsluitend voor hun salaris doen. Klanten merken dit, klanten kiezen zeker ook vaak genoeg voor goedkopere oplossingen, maar klantvriendelijkheid is wel de reden voor klanten om te kiezen voor een bepaald product en/of dienst.

Sociaal ondernemerschap en MVO

Eigenlijk sluiten sociaal ondernemerschap sterk aan bij MVO doelstellingen, hoewel MVO ook in de wereld van de grote spelers en het snelle geld wordt vormgegeven is er zeker een groot onderscheid te vinden. Namelijk dat MVO doelstellingen bij veel bedrijven een bijproduct zijn en bij sociaal ondernemerschap de basis van de bedrijfsvoering volgt. En in een wereld waar consumenten en producenten (onder druk van consumenten) steeds bewuster met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid omgaan is sociaal ondernemerschap misschien wel de visie op het ondernemen van de toekomst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten