Deze bedrijfsvorm komt steeds vaker
voorbij, toch blijkt dat veel mensen dit zien als een extreme links idee. Het
is iets wat vaak met de SP gedachte wordt geassisteerd maar het tegendeel is
waar. De kern van sociaal ondernemerschap ligt in aandacht voor individuele
mogelijkheden ongeacht iemands beperkingen of achtergrond; investeren in de financiële
continuïteit van het bedrijf; en ten slotte ook aandacht voor de impact van de
organisatie op de (in)directe omgeving en haar klanten als het gaat om milieu,
veiligheid en gezondheid.
Deze
kernelementen geven aan dat sociaal ondernemerschap eigenlijk een verdere
doorvoering van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap) is. Het is
een nieuwe vorm van ondernemen die vaak wordt gelieerd met het opzetten van een
bedrijf met mensen die door hun handicap of sociale situatie een grote afstand
tot de arbeidsmarkt hebben. Toch is een sociale ondernemer meer dan dat,
sociaal ondernemerschap gaat ook om de keuze voor de mensen die de organisatie
maken, de klanten die een organisatie groot kunnen maken en hoe de financiële continuïteit
van de organisatie kan worden gewaarborgd.
Individuele mogelijkheden
Om optimaal
de kennis en vaardigheden van mensen binnen een organisatie te kunnen benutten
is het noodzakelijk om de juiste mensen op de juiste plek te hebben. Bij mensen
met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt dit extra inspanning om de juiste
kwaliteiten te vinden of voordat zij hun kwaliteiten volledig kunnen benutten.
Als sociaal ondernemer biedt men deze ruimte, waardoor mensen kunnen leren en
daarmee een waardevol onderdeel binnen de organisatie kunnen worden. Dit vraagt
tijd, inzet en levert uiteindelijk enorm gemotiveerde medewerkers op.
Het voordeel
van een dergelijke aanpak is dat je als werkgever ook een goede relatie met
medewerkers opbouwt, deze medewerkers zijn vrijwel allemaal enorm loyaal en in
combinatie met organisatie specifieke kennis en vaardigheden, maakt dit deze
mensen tot belangrijke assets. Ook voor andere medewerkers is sociaal
ondernemerschap enorm motiverend, want de mensen die kiezen voor geld en
sociale status zullen zich binnen een dergelijke organisatie niet thuis voelen.
De mensen die graag onderdeel uit willen maken van uw organisatie en bijbehorende
producten en/of diensten, die zullen blijven en zijn door sociaal
personeelsbeleid veelal enorm loyaal aan de organisatie.
Financiële continuïteit
Geen
organisatie kan overleven zonder gezond financieel beleid, dus investeren in de
organisatie als geheel, ontwikkeling van diensten en/of producten en daarmee
ook in de toekomst klanten te kunnen blijven trekken. Dit vraagt een andere
blik op financiën, namelijk niet om het meeste geld te verdienen en daarmee een
hoge sociale status te behalen, wel dat men bouwt aan continuïteit en daarmee
een toekomstvisie neerlegt.
Financiële continuïteit
vraagt om verstandig investeren, om het opbouwen van vermogen en bij
aandeelhouders om betrokkenheid bij de producten en/of diensten en vorm van
bedrijfsvoering die is gekozen. Daarmee is een gezond salaris zeker niet uitgesloten,
maar maakt men wel bewust de keuze om op de korte termijn geen extreem hoge
salarissen te bieden, wel om te gaan voor de toekomst en het behoud van een
gezonde financiële huishouding binnen de organisatie, ook op de momenten dat de
economie of wat dan ook tegen zit.
Impact op de (in)directe omgeving
Wat is de
invloed van de organisatie op de omgeving, kiest men ervoor om sociaal te
ondernemen dan is het prettig als de omgeving dit ook zo vervaart. Dit geldt
voor medewerkers die met trots durven melden dat zij bij uw onderneming werken
en dat zij daar met plezier werken omdat zij gewaardeerd worden. Tot aan de
omwonenden die weten dat uw bedrijf waarde hecht aan een gezonde werk-/leefomgeving,
veiligheid van omwonenden en het milieu.
Naast uw
medewerkers en buren zijn uiteraard ook uw klanten van belang. Als zij tevreden
zijn over uw diensten en/of producten zullen ze eerder terugkomen. Als
medewerkers plezier in hun werk hebben, achter een product staan dan kunnen zij
producten beter aanprijzen en verkopen dan dat ze het doen omdat ze dit
uitsluitend voor hun salaris doen. Klanten merken dit, klanten kiezen zeker ook
vaak genoeg voor goedkopere oplossingen, maar klantvriendelijkheid is wel de
reden voor klanten om te kiezen voor een bepaald product en/of dienst.
Sociaal ondernemerschap en MVO
Eigenlijk
sluiten sociaal ondernemerschap sterk aan bij MVO doelstellingen, hoewel MVO
ook in de wereld van de grote spelers en het snelle geld wordt vormgegeven is
er zeker een groot onderscheid te vinden. Namelijk dat MVO doelstellingen bij
veel bedrijven een bijproduct zijn en bij sociaal ondernemerschap de basis van
de bedrijfsvoering volgt. En in een wereld waar consumenten en producenten
(onder druk van consumenten) steeds bewuster met hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid omgaan is sociaal ondernemerschap misschien wel de visie
op het ondernemen van de toekomst!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten