MVO doelstellingen worden vaak als reden
aangegeven om mensen met een handicap binnen te halen, daarbij wordt er vooral
gekeken naar de maatschappelijke positie van het bedrijf en onvoldoende naar de
behoeften van het bedrijf. Dat is, volgens mij, een van de redenen voor de
beperkte bereidheid van werkgevers om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen.
Want je wilt als bedrijf zeker iets doen voor de maatschappij als je dat iets
oplevert, maar niet als het vooral geld kost en dus geen positieve bijdrage
levert aan de financiële continuïteit.
Het wordt
dan ook tijd om deze groep op de arbeidsmarkt eens met andere ogen te gaan
bekijken, MVO als basis prima, maar het gaat verder dan alleen het oppakken van
maatschappelijke verantwoordelijkheid. Iemand met een handicap kan voor een
organisatie om veel redenen waardevol zijn, en daar moeten organisaties zich bewust
van worden. Dat is dan ook de reden dat ik een aantal van deze redenen kort wil
benoemen en daarmee het bewustzijn graag wil bevorderen.
Motivatie
Voor het
grootste deel van de arbeidsgehandicapten geldt dat zij over een ongekende
motivatie beschikken. Een motivatie die voor veel mensen ongekend is, want om
ondanks je beperkingen het beste uit je leven te halen vraagt om enorm veel
doorzettingsvermogen, het overwinnen van veel tegenstand en dat maakt dat
mensen enorm gemotiveerd zijn. Een gemotiveerde medewerker is voor elke
organisatie een waardevol element, draagt bij aan de moraal van de medewerkers
en draagt daarmee ten positieve bij aan de financiële continuïteit van een organisatie.
Ziekteverzuim
Eigenlijk
alle bedrijven die mensen met een arbeidshandicap in dienst hebben, merken een
positief effect op het ziekteverzuim. Dit is compleet het tegenovergestelde van
wat vele mensen denken, want zij verwachten dat mensen met een handicap vaker
ziek zijn. Juist het feit dat iemand zich ondanks zijn handicap inzet om zijn
of haar werk tot een goed einde te brengen, motiveert anderen om dat zelfde te
doen. Collega’s zijn vaak minder geneigd om zich ziek te melden bij een hoofdpijntje
of griepje en worden daardoor geïnspireerd door de collega met een handicap die
ondanks ziekte, pijn of problemen toch komt werken.
Nieuwe klanten
Als je als
ondernemer weet wat er speelt bij klantengroepen kan je deze klantengroepen beter
benaderen. Dit geldt zeker ook voor mensen met een handicap, binnen thema’s als
toegankelijkheid en bereikbaarheid van diensten en producten zijn voor deze
groepen van groot belang. Door bijvoorbeeld een dove medewerker onderdeel uit
te laten maken van een marketingteam, kan je als ondernemer je externe klantencommunicatie
ook richten op deze doelgroepen. Door als bedrijf je communicatie toegankelijk
te maken, je producten of diensten toegankelijk te maken, kan je je
klantenkring aanzienlijk uitbreiden.
Oplossingsgericht
Een handicap
laat mensen vaak denken in het oplossen van vragen en problemen om te komen tot
doelen. Dit is een waardevol element voor eigenlijk alle ondernemers, want
problemen komen we allemaal tegen, de vraag is echter hoe we daarmee omgaan.
Speel je in op die problemen, zoek je naar oplossingen en heb je daar de juiste
mensen voor. Dit vraagt om de juiste mensen en er zijn zeker knappe koppen met
een handicap die enorm goed zijn in het bedenken van oplossingen op vele
gebieden.
Dit zijn
vier redenen van vele voordelen die een medewerker met een arbeidshandicap met
zich mee kunnen brengen. Niks verplichtingen, wel de praktische voordelen die
bedrijven kunnen behalen en uiteindelijk bijdragen aan de financiële continuïteit
van de organisatie. Dat laat de vraag rijzen, waarom niet de overstap naar
inclusief personeelsbeleid?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten