vrijdag 23 januari 2015

De kassa die Participatiewet heet

Afgelopen weken kwam het voorbij, een website voor de matching van mensen die onder de Participatiewet vallen. Wederom een die claimde de eerste te zijn in zijn soort. Echter, de eerste, nee zeker niet want als je als werkgever gaat zoeken dan zie je door de bomen het bos niet meer! Er zijn veel partijen actief in de uitvoering Participatiewet, van belangengroepen tot aan de grote uitzendreuzen en waar moet je nu zijn….

De wereld van de Participatiewet wordt met rasse schreden tot een ondoordringbaar woud van bedrijven die zich bezighouden met mensen met een beperking. Maar hoe kan je nu een bedrijf vinden wat past bij de doelstellingen die bij je onderneming passen, de mensen die jij graag wil hebben?

De grote jongens

Er zijn ook een aantal grote uitzendbureaus ingestapt en dat klinkt mooi, maar persoonlijk heb ik er ook zo mijn bedenkingen bij. Vooral omdat bijvoorbeeld de grootste uitzendbureaus van Nederland zich uitsluitend lijken te richten op de Wajongers, maar mensen zonder uitkering aan de kant laten staan. Naast diverse andere bureaus die alleen de mensen in uitkeringsposities aan het werk helpen, want daar valt geld te verdienen. Dat is jammer, want de uitvoering van de Participatiewet moest juist de inclusieve arbeidsmarkt aantrekken en niet de zakken van bepaalde bedrijven vullen. Immers, was het re-integratie debakel wat de staat veel geld heeft gekost niet al genoeg reden om alles anders aan te pakken?

Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik ben blij dat een bedrijf als Randstad, USG of welke andere dan ook kansen ziet voor mensen met een beperking. Wat ik dus wel jammer vindt is dit; Deze bedrijven zien kansen voor mensen met een beperking die subsidie meenemen. En dat, dat was nu net waar het niet meer om moest gaan in de nieuwe wet. Het moest gaan om een nieuwe arbeidsmarkt, waar iedereen gelijke kansen moest krijgen en die zijn bij dit soort bedrijven ver te zoeken.

De vele initiatieven

Naast de grote reuzen zijn er ook vele andere initiatieven, van bemiddelaars tot aan digitale platforms waar werkzoekenden met een beperking elkaar kunnen vinden. En daar zitten ook grote verschillen in, hoewel voor de meeste geldt dat iedereen ongeacht zijn of haar uitkeringsstatus gewoon welkom is. En juist daar, daar ligt de kracht. Niet in de bedrijven die denken te cashen met de doelgroep, wel in de diverse partijen die geen onderscheid maken maar de arbeidsmarkt in zijn geheel willen veranderen.

Een mooi voorbeeld van dit soort initiatieven is bijvoorbeeld ‘onbeperkt aan de slag’ waar werkgevers vacatures kunnen plaatsen en mensen met een beperking zich aan kunnen melden. Evenals bedrijven die de bedrijven met vacatures weer kunnen ondersteunen met de uitvoering van de Participatiewet en de vorming van beleid rondom medewerkers met een beperking. Net als de ervaringsdeskundige ZZP'ers die met hun unieke kennis bijzondere perspectieven bieden. Dit zijn de voorbeelden die hopelijk lang voort blijven bestaan en waar het ministerie zeker een duitje bij zou mogen dragen. Want ook zij profiteren van dit systeem.

Inclusie gaat om verandering

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit alles zich gaat vormen, want waar de grote jongens dus vooral de kansen ziet om geld te verdienen, hebben andere partijen een hogere missie, en ik hoop dan ook dat veel werkgevers die missie boven het geld durven te plaatsen. Want het doel is een inclusieve arbeidsmarkt voor iedereen en niet alleen voor mensen die een uitkering hebben en waar dus wat aan valt te verdienen. Maar vooral ook die veel grotere groep zonder uitkeringen met een beperking of in de WIA en WAO verdienen gelijke kansen op werk en daarom is een beetje opportunisme in een missie zeker geen onwenselijke eigenschap!






5 opmerkingen:

  1. Beste Bianca een goed verhaal, Ook Ik ben bezig om enkele ideeën uit te werken naar aanleiding van het laatste debat in de tweede kamer rond de participatiewet, waar werd gezinspeeld op de haalbaarheid van een rol vergelijkbaar als die van Aart van der Gaag voor het bedrijfsleven voor de 25000 overheidsfuncties. Deze functie zou ik graag door de doelgroep zelf ingevuld willen zien.

    Maar goed dat gaat Hans Spigt nu doen en toch denk ik dat we een weg zou moeten kunnen vinden om de cliëntparticipatie binnen dit dossier ook moeten faciliteren, bijvoorbeeld binnen de 35 werkbedrijven..Tegelijkertijd lijkt het mij wenselijk als juist het ministerie van SZW een extra impuls geeft aan de ambitie die onze overheid heeft.

    Mijn gedachte was om een aantal mensen te selecteren die een participatie "kopgroep" vormen of kwartiermakers of hoe je het ook maar noemt. Klijnsma zei op het AWVN congres dat ze dol was op Pilots, mijn budgettaire bijna neutrale voorstel zou zijn om mijn uitkering 1 op 1 om te zetten in salaris en dit te doen voor de hele kopgroep geef ze vanuit de MVO gedachte betaald door bedrijven een OV kaart en regel en via verzekeraars met een participatie ambitie alle verzekeringen om ze een afgesproken bedrag als ZZP'er te laten bijverdienen waardoor het ook aantrekkelijk is om in die kopgroep zitting te nemen. Er kunnen talenten kunnen worden gehaald uit de bakken van het UWV, de ambitie van zuid, en via de Onbeperktaandeslag aanpak. Door dit te doen zet je ook de doelgroep in de kracht ,waardoor we ook stakeholder in het proces worden

    Ik zie drie doelen:

    a. Voorziening voor ambassadeurs

    Ik geef de staatssecretaris een instrument om vorm te geven aan mijn oproep tijdens de werkconferentie van de AWVN in november hier deed ik oproep aan Klijnsma: ‘Dat ik niet voor elke km die ik reis om op relevante bijeenkomsten de doelgroep arbeidsgehandicapten te vertegenwoordigen een km formulieren moet invullen’. In mijn ideaalbeeld faciliteren ondernemers mensen zoals mij om dit op te starten.

    b. Gelegitimeerde gesprekspartner

    De arbeidsgehandicapten zijn een belangrijke stakeholder, maar zijn niet erg georganiseerd en daardoor onvoldoende een gelegitimeerde gesprekspartner. Resultaat: er wordt teveel óver en te weinig met hen gesproken.

    c. Detacheringspoule

    Men kan na inschrijving bij de ambitie van Zuid, onbeperktaandeslag als ambassadeur worden ingezet als vertegenwoordiger van de stakeholder "de doelgroep" zoals ik dat nu eigenlijk onbezoldigd doe, . De detacheringspoule die wordt gevoed vanuit de inschrijvingen bij de ambitie van zuid is de constante, de ‘arbeidsgehandicapten van dienst’ zijn de passanten, aangezien zij na een vaste periode (bijv. max. 1 of 2 jaar) voldoende vaardig en fit zijn voor de arbeidsmarkt.

    In deze opzet zie ik een passende rol voor mijzelf, maar ook voor veel anderen die nu ondanks vele pogingen, langs de zijlijn staan, het een en ander moet echter ook door mijzelf nog verder worden uitgewerkt. Dit alles kan ook in de arbeidsregio's.

    graag jullie feedback

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Harry,

    Ik ben het helemaal met je eens, er wordt te weinig gebruik gemaakt van de expertise in de doelgroep zelf. En dat terwijl juist de projecten uit de doelgroep zelf die met hulp van grote werkgevers zijn opgezet uitermate succesvol zijn gebleken.

    Ik ben er dan ook helemaal voor om ambassadeurs uit de doelgroep in te zetten. Evenals ik hiervoor pleit bij bedrijven die ambassadeurs uit de doelgroep in kunnen zetten om de veranderingen naar inclusief ondernemen vorm te geven.

    Het enige waar ik wel mijn vragen bij heb is de toegankelijkheid van het ambassadeurschap voor mensen zonder uitkering? Want zij zouden dan onbezoldigd moeten werken en dat is zonder uitkering een haast onhaalbare uitdaging.
    Mijn suggestie zou zijn: fondsen vanuit het ministerie en bedrijfsleven die zijn gerelateerd aan arbeidsmarkt innovatie. Want het is immers innovatief om een oude arbeidsmarkt naar een inclusieve arbeidsmarkt om te vormen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoopte zelf op crouwdfundinding vanuit de bedrijven die door dat te dit te doen ook SROI punten verdienen, dit is tevens een stimulans om bedrijven die moeite hebben met het voldoen aan hun participatieverplichtingen maar wel willen meer positief te labelen dan met een heffing

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Crouwd funding of een arbeidsmarkt innovatiefonds (vanuit werkgevers doelde ik dan op), zou beide een mooie optie zijn. Hoewel daar zeker ook fondsen vanuit het ministerie voor beschikbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen