Als
u opzoek bent naar nieuwe medewerkers, een thema wat op dit moment met een
aantrekkende arbeidsmarkt zeker binnen veel organisaties in meer of mindere
mate speelt, is het de vraag wie u zoekt. Daarom is het interessant om te bekijken waar nu het verschil ligt tussen een werkloze en een werkzoekende.
Veel
mensen denken bij de term werkzoekend aan iemand die werk zoekt en nog huidig
werk heeft, en bij een werkloze aan iemand in de WW of Bijstand die al enig
tijd zonder werk zit. Toch is deze classificatie in het kader werkzoekend of
werkloos geheel ontoepasselijk, waarom?
Als een werkzoekende een baan zoekt is
deze actief bezig met het zoeken naar werk, bekijkt deze periode over het
algemeen in de vorm van een transitie en is actief bezig om zijn/haar tijd
nuttig te besteden. Deze mensen kiezen er vaak voor om te gaan netwerken,
om-/bijscholen en of pakken allerlei andere activiteiten aan om weer aan de
slag te komen. Kortom, mensen zijn zeer gemotiveerd en durven best iets van
zichzelf te eisen, dit zijn ook de mensen die vaak juist in deze mooie zomer
kiezen voor het schrijven van sollicitatiebrieven i.p.v. het luieren in de tuin
of op het strand.
Als een werkloze een baan zoekt is deze
persoon over het algemeen minder actief aan het zoeken, hij zij zoekt wel werk
en wil meestal wel graag werken, maar wacht hierbij vaker op bijvoorbeeld de aanzetjes vanuit het UWV en/of de gemeente. Deze persoon kiest er vaker voor om
lekker te luieren in de tuin of op het strand als het mooi weer is, is over het
algemeen wat minder sociaal actief en verruimt daarmee de afstand tussen arbeid
en zijn/haar persoon.*
De motivatie telt, niet de uitkering, als het om werken gaat. Want als ondernemer
zoekt u iemand met ambitie, met de wil om te leren en natuurlijk iemand die
zich voor de volle 100% in wil zetten voor uw organisatie. Daarom is het
belangrijk om naar de intrinsieke motivatie te kijken.
Zoals u in het voorgaande kon lezen is
het belangrijker om te kijken hoe iemand zichzelf ziet, als in welke uitkering
deze persoon zit. Natuurlijk zijn er ook werkzoekenden met een grotere afstand
tot de arbeidsmarkt, maar het is makkelijker om een gemotiveerd iemand binnen
de organisatie op te nemen die langer thuis heeft gezeten. Dan een minder
gemotiveerde werkloze die aan het werk gaat omdat hij/zij het bijvoorbeeld financieel
noodzakelijk vindt om te gaan werken. Die persoon gaat veelal voor het
vervullen van zijn/haar arbeidstijd en dus niet zozeer voor die mooie job
binnen uw organisatie waarin motivatie bijdraagt aan de ontwikkelingen binnen
uw organisatie.
Hoe
vindt u die werkzoekende, tussen al die mensen die nu aan de kant staan?
Natuurlijk is dit een vraag die
belangrijk is bij de vormgeving van uw zoektocht naar de juiste medewerkers,
daarvoor zijn een aantal elementen interessant te noemen als het gaat om
indicatoren.
Zo zijn bijvoorbeeld de opvallend positieve werkzoekenden op Twitter de #IBJ'ers, #zoektwerk en mensen die bijvoorbeeld een kort CV als infographic meesturen, naast de links naar hun profiel op LinkedIn. Ook aan zaken als content die zij plaatsen en/of retweeten, is te zien of zij met een positieve of negatieve blik kijken naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Op LinkedIn blijken de mensen met hoge
motivatie vooral actief te zijn in het delen van berichten, lezen veel en
mengen zich in discussies. Mensen die met regelmaat hun profiel bijwerken, hun
CV keurig onderhouden, bloggen, etc.
Conclusie
Afstand tot de arbeidsmarkt valt prima
te overbruggen, soms kan het misschien even iets langer duren voordat iemand na
langdurige werkloosheid fysiek weer 100% gewend is aan ‘werken’ maar zolang men
betrokken is en bovendien een positieve houding hanteert in het ‘zoeken naar werk,’ is deze
persoon uitermate geschikt om als 'aanvullende waarde' binnen uw organisatie aan de slag te gaan.
*Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen die zichzelf werkloos noemt, het gaat vooral om de houding die mensen aannemen en daarom is het goed om altijd te bekijken tot welk van de twee groepen sollicitanten behoren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten