woensdag 27 augustus 2014

MVO is…..?

MVO is geen slogan, het is een manier van ondernemen. Dat is ten minste waar MVO voor mij voor staat, als ondernemer en bedrijfskundige hecht ik waarde aan de rol van een organisatie waar ik werk. Van het omgaan met personeel tot het milieu, van financiële continuïteit tot een besef van verantwoording voor de producten of diensten die worden geleverd. Dat is waar MVO voor mij voor staat, waarom ik geloof in de kracht van MVO voor elke organisatie.

Voor veel bedrijven is MVO nog steeds iets wat nog niet is uitgegroeid tot een bewustzijn binnen de gehele organisatie. Het zit wel in een rapportage en het zit in de omgang met milieubelastende producten of het kan zitten in de papieren bekers die de plastic bekertjes hebben vervangen. Toch is MVO meer dan dat, het gaat ook om de mensen binnen uw organisatie. Werken zij veilig, werkt u aan duurbare inzetbaarheid van uw medewerkers en is uw organisatie een afspiegeling van uw klanten en omgeving?

MVO People

Deze menselijke aspecten vallen onder het MVO People aspect, het MVO deel wat om de mensen binnen uw organisatie draait. Dit is eigenlijk niet zo gek, want als u de toekomst van uw onderneming veilig wil stellen, gaat het niet alleen om het financiële kapitaal, maar zeker ook om het menselijk kapitaal wat uw organisatie onderscheid van uw concurrenten. Uiteraard kan dit menselijk kapitaal niet functioneren zonder het financiële kapitaal, evenals uw organisatie niet kan functioneren zonder de omgeving waar u uw organisatie haar thuis vindt en de plekken waar u uw grondstoffen vandaan haalt.

Kortom, bedrijven kunnen alleen functioneren als alle dominostenen in het gelid staan, de mensen met hun kennis en vaardigheden duurzaam inzetbaar zijn. Uw financiën beschikken over buffers om een duurzame toekomst te kunnen realiseren en het milieu waar u uw grondstoffen vandaan haalt ook in de toekomst nog steeds gezond is voor zowel de medewerkers van uw leveranciers als de omwonenden daar ver weg en dichtbij als u producent bent.


De toekomst


Om deze dominostenen in het gelid te houden is het noodzakelijk dat uw werknemers bewust zijn van hun rol in deze keten. Wat hun invloed is op de mensen die producten afnemen en mensen die de grondstoffen delven zodat u uw producten kan produceren. Het gaat om bewustwording, die ook gaat om veilig werken en daarmee bijdragen aan duurzame inzetbaarheid. En gaat er iets mis met een van uw medewerkers, vergeet dan niet dat deze medewerker ook een deel van uw bedrijfskapitaal vormt. Dus probeer hem of haar met de betreffende kennis ergens anders te benutten, zodat uw bedrijf ook in de toekomst over deze kennis en kunde kan beschikken. Want u gooit uw geld toch ook niet zomaar de deur uit omdat het een beetje gescheurd is? 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten