donderdag 7 januari 2016

Wat is social impact?

Dat is een vraag die elke organisatie zichzelf zou moeten stellen, want social impact gaat om alle aspecten van de organisatie waarbij stakeholders direct of indirect door worden geraakt. Of het nu gaat om de nieuwbouw van een bedrijfspand en omwonenden die hier bezwaren tegen hebben, of de toegankelijkheid van dat zelfde nieuwe bedrijfspand voor alle klanten. Het zijn vragen die maken of een bedrijf zich bewust is van de omgeving waar zij in opereert.

Waarom aandacht voor social impact?

Aandacht voor social impact is onderdeel van klantenbinding, maatschappelijk draagvlak, het biedt een vorm van reclame voor diensteverlening of producten door de manier waarop je onderneemt. En daarmee is het de basis voor een langdurige relatie met klanten, leveranciers en omwonenden die in meer of mindere mate baat hebben van een onderneming.

Social impact gaat ook verder, het gaat ook over de medewerkers binnen de organisatie, is er ruimte voor diversiteit? Hoe wordt er omgegaan met zaken als toegankelijkheid, afkomst, religie en vooral hoe creëer je ruimte voor elke medewerker om zich veilig te voelen en daarmee bij te dragen aan optimale prestaties.

De kansen

Aandacht voor social impact biedt dus ook kansen, door bijvoorbeeld aandacht te creëren voor toegankelijkheid van een restaurant kan je nieuwe klanten aantrekken die voorheen voorbij liepen omdat de toegang hen werd belemmerd door een trapje. Door als supermarkt met uitbreidingsplannen tijd te maken om met omwonenden in gesprek te gaan, is het mogelijk om hen niet alleen als klanten te houden maar ook dat zij een positieve reclamezuil voor de vernieuwde supermarkt te dienen.

Bij social impact gaat het dus eigenlijk om teveel aspecten om op te noemen. Uiteraard is het makkelijk om er een te vergeten. Maar het leuke van social impact is dit, je kan er altijd op inspringen als je iets vergeten blijkt te zijn. Natuurlijk zijn er ook zaken die je niet mag vergeten zoals; veiligheid, goede arbeidsomstandigheden, mensenrechten, etc. Deze zaken vragen de aandacht bij elke ontwikkeling, nieuw project of verandering binnen de organisatie die invloed heeft op medewerkers, (leef)omgeving, etc.

Aandacht voor mensen


De kern van social impact is aandacht voor mensen, zowel binnen als buiten de organisatie. Mensen die klanten kunnen worden of dat reeds zijn. Mensen die een organisatie maken tot wat het is, mensen die de kennis of handen van een organisatie zijn en daarmee diensten en/of producten leveren. Deze mensen maken dat een organisatie haar bestaan verdient voor de mensen die baat hebben bij de diensten/producten die het voortbestaan kunnen garanderen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten