donderdag 10 september 2015

Fluwelen handschoentjes

Mensen met een beperking zijn kwetsbaar, je moet ze voorzichtig benaderen en je moet ze vooral niet teveel blootstellen aan de wereld. Ten miste, dat is hoe er vaak wordt gekeken naar mensen met een beperking. Alsof het breekbare poppetjes zijn en dat je vooral heel voorzichtig moet zijn met ze benaderen. Dat is voor een deel van de groep, veelal de mensen die binnen de sociale werkplaatsen werken, zeker het geval. Toch is er ook een veel grotere groep bij wie dit niet geldt en juist daarom is het tijd voor een andere aanpak.

Op 9 september organiseerde De Normaalste Zaak samen
 met Accenture en gastheer EY de conferentie
‘Doorbreken naar arbeidsplaatsen voor mensen met een beperking’
Afgelopen woensdag presenteerde Accenture het onderzoek “Wajongers versneld aan het werk” naar de plaatsingsketen van Wajongers bij Ahold en het UWV. Een van de belangrijkste knelpunten die hierin naar voren kwam, was precies dit punt. Het 'over-beschermen' van de doelgroep door het UWV, alsof het breekbare poppetjes zijn.

Niet zo breekbaar

Natuurlijk zijn er mensen die je voorzichtig naar de reguliere arbeidsmarkt moet brengen, maar een groot deel van de groep arbeidsgehandicapten binnen de Wajong wil gewoon meedoen net als ieder ander. Gelijke kansen op werk en vooral ook als volwaardig worden gezien. En wat is er nu belangrijker bij een volwaardige plek in de maatschappij dan een volwaardige baan, met mogelijke carrièrekansen? Dat is toch wat iedereen wil?

En ja, hierbij moet men niet onderkennen dat een volwaardige functie soms inhoud dat iemand minder uren werkt of door de beperking bepaalde taken niet uit kan voeren. Maar de vraag is of dat een functie minder volwaardig maakt. Het antwoord hierop is ‘NEE’ want het gaat om iemands capaciteiten, vaardigheden en rol binnen het team. En in elk team heb je op basis van vaardigheden en talenten medewerkers die ergens minder goed of juist excellent in zijn. Deze realisatie is mijns inziens dan ook essentieel om intern de mogelijkheden te realiseren om reguliere banen beschikbaar te maken voor mensen met een arbeidsbeperking.

Succesfactoren

Volgens het onderzoek "Wajongers versneld aan het Werk" liggen de belangrijkste succesfactoren voor het inrichten van een inclusieve organisatie dan ook op de volgende punten:

Capabele interne organisatie, door ervaren doet een organisatie routines op, waar de mogelijkheden liggen en daarmee wat wel en niet werkt voor de doelgroep. Mijn persoonlijke aanvulling hierop is; door deze ervaringen kan men bouwen aan profielen voor bepaalde functies, welke mogelijkheden er liggen en welke mensen hierbinnen passen.

Ontzorgen van de lijnmanager, door binnen de organisatie de werving te organiseren en indien nodig jobcoaching aan te bieden op de betreffende afdeling, wordt de lijnmanager ontlast van taken die veel extra werk opleveren. Hiermee wordt de bereidheid van het lijnmanagent groter om werkplekken aan te bieden.

Goede relatie met het UWV kantoor, door intensief contact tussen jobcoaches en het UWV, regelmatige bedrijfsbezoeken door het UWV is er kennis over elkaars vraag en kunnen problemen/successen bespreekbaar worden gemaakt. Persoonlijk hecht ik vooral ook waarde aan de eigen rol van de werkgever, waarmee ik bedoel dat het belangrijk is om te ontdekken waar en voor welke functie de juiste kandidaten kunnen worden geworven, hiervoor zijn diverse platforms en belangenorganisaties beschikbaar.

Historie van succesvolle plaatsingen, dit vergroot het vertrouwen bij UWV en bij het bedrijf. Persoonlijk vindt ik dit een van de belangrijkste punten, de reden hiervoor is dat veel mensen uit de doelgroep moeite hebben met de arbeidsmarkt. Zij zijn vaak teleurgesteld, hebben negatieve ervaren en daarmee moeite om werkgevers te vertrouwen. Dit moet worden herwonnen en door succesvolle plaatsingen wordt uw bedrijf ook aantrekkelijker voor de meer zelfstandig opererende kandidaten uit de doelgroep Wajong met een MBO of hogere opleiding.

Samengevat
Eigenlijk is het opvallend om te zien dat ook dit onderzoek wederom aantoont dat vertrouwen, een open blik en vooral ook de inzet op de brede groep ‘ mensen met een beperking’ leidt tot meer geschikte kandidaten. Mensen die veelal zelfstandig kunnen werken met de nodige aanpassingen en daarmee een volwaardig onderdeel worden van uw organisatie, de kans op succesvol inclusief ondernemen stevig vergroten. Dus mijn advies is en blijft


‘gooi die fluwelen handschoenen maar weg!’ 





 Als zelfstandig adviseur help ik u graag om ook van uw organisatie een inclusieve organisatie te maken! 

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen