maandag 13 juli 2015

In slecht weer komen....

Voor niemand leuk, er zijn wel
mogelijkheden om het proces
te managen voor het echt zo ver is.
Soms is het einde onvermijdelijk, dan komt er na al het harde werken een einde aan het bedrijf waar je al die jaren hebt gewerkt. Het was iets wat ik nog nooit had meegemaakt en nu dus wel. Het is voor mij als ondernemer normaal dat je niet altijd stipt je inkomsten binnen ziet komen. Maar als dat bij je partner, waar dit wel zo is, ineens ook gebeurt heeft dat een vreemde impact. Vooral ook omdat de consequenties voor de medewerkers ineens heel dichtbij komen.

Het is iets wat in het nieuws komt, bedrijven die faillissement aan moeten vragen, medewerkers die hun salaris ineens niet meer op de bank zien staan en toch weten dat de huur/hypotheek binnen enkele dagen moeten worden betaald. Nu pleit het Nibud al jaren voor spaarpotjes, maar dat is niet voor elk salaris zomaar weggelegd. Dus daar staan je medewerkers dan.

Les voor ondernemers 

Mijn les voor ondernemers uit deze ervaring is eigenlijk heel simpel, want waar het in dit geval aan ontbrak is goede informatie, met als gevolg onrust en ook vooral onbegrip bij werknemers. Men wordt boos en verliest al snel het begrip voor het onbereikbare management/de directie. Dat is lastig, zeker ook voor de ondernemer die alles op moet zien te lossen met advocaten, schuldeisers en uiteindelijk de curator.

De logische vraag is dan, welke informatie? Het meest belangrijke is het informeren van medewerkers over de dreigende situatie met daarbij heldere informatie over hun rechten en plichten, zodat zij de kans hebben om privé zaken te regelen. Hierbij loop je als ondernemer natuurlijk een risico, maar het biedt ook kansen, als je medewerkers bij kunnen dragen aan het vinden van nieuwe klanten, en klanten gerust kunnen stellen over leveringen of doorverwijzen naar iemand die hen kan informeren, is dit voor alle partijen prettiger. En maakt uw onderneming voor potentiële overname kandidaten des te interessanter.

De onrust

Voordat u dit bordje op moet
hangen, is het noodzakelijk
personeel te informeren.
De onrust kunnen beteugelen is een belangrijk element in de afhandeling en misschien zelfs wel afwending van een faillissement, immers je zoekt als ondernemer investeerders, overname kandidaten en daarvoor zijn een goede boekhouding en medewerkers met kennis van zaken, natuurlijk belangrijke pijlers. Dat de financiële zaken slechtlopen is op dat moment al een feit. Natuurlijk kunnen hier allerlei oorzaken in liggen, van mismanagement, mis communicatie met banken en financiers, teruglopende orders of wat dan ook.

Wat wel belangrijk is om te onderzoeken, zeker in het kader van een doorstart, overname of om later weer opnieuw te kunnen beginnen is de eigen rol van de ondernemer, het management wat u ondersteunde en hoe u dit de volgende keer kan voorkomen. Dit vraagt de hand in eigen boezem te steken, hergroeperen en na een grondige evaluatie kijken hoe het beter kan.

Vertrouwen en samenwerking 

Mijn advies aan elke werkgever is in elk geval het bieden van goede informatie aan werknemers, beloon hun betrokkenheid bij de organisatie door hen in vertrouwen te nemen. Vraag hen om vertrouwen en roep hen op om mee te denken over oplossingen. Want medewerkers weten vaak meer dan u denkt, zeker zij die veel bij klanten komen en misschien zelfs nog wel kunnen bijdragen aan het binnenhalen van die nieuwe noodzakelijke klant om uw onderneming te redden. Lukt het niet, staan zij niet pontificaal tegenover, maar naast u en lukt het wel, dan kan u samen vol vertrouwen bouwen een een vernieuwde toekomst.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten