maandag 2 maart 2015

Een participerende-arbeidsmarkt!

Hoe kijkt uw organisatie naar mensen met een handicap? Hoe speelt u organisatie in op de nieuwe Cao-afspraken naar aanleiding van het Sociaal Akkoord? Deze vraag zal voor veel organisaties lastig zijn, want wat mag je wel zeggen en wat mag je dan niet zeggen? Hoe ga je om met ‘die’ mensen en waar zou je ze in moeten zetten?

Bovenstaande zijn vragen, waarvan velen zich mogelijk af zullen vragen “mag je die wel stelen?” En ik stel ze toch, omdat ik hiermee organisaties wakker hoop te schudden. Waarom wakker schudden, nou eigenlijk heel simpel. Ik zie teveel talenten met een handicap aan de kant staan, en dan heb ik het niet over mensen uit de WSW of ongeschoolde werkzoekenden met een arbeidsbeperking.

Nee dan heb ik het over HBO of WO opgeleide (al dan niet afgemaakt) mensen met een handicap, klein of groot en veelal fysiek of soms binnen het autistisch spectrum. Ik denk dat deze groep een omslag in het denken en beeld van mensen met een handicap teweeg kan brengen bij werkgevers. Want door deze getalenteerde mensen een kans op maat te bieden, haalt uw organisatie het belangrijkste kapitaal binnen: menselijke kenniswerkers, of ze nu veel of minder uren werken, een hoge of een lage productiviteit hebben, het gaat om kenniserkers die uw organisatie de nodige perspectieven kunnen bieden!

Niet alleen werkgevers!

Waar ik kan hameren op gelijke rechten, de plicht als werkgevers om voor uw medewerkers te zorgen en meer. Is het volgens mij tijd om werkgevers en HR professionals te overtuigen van de kansen en voordelen van deze talenten met een handicap. Want is dat niet waar het om gaat op de arbeidsmarkt? En waarom zou je als persoon met een handicap niet hameren op je kennisbijdrage binnen een organisatie, of je bijzondere communicatieve of technische vaardigheden, die jou van ieder ander onderscheiden?

Dat laat zien dat dit een spel is wat van twee kanten komt, waar werkgevers deze doelgroep als een poel van talent moeten leren zien, moeten mensen met een handicap meer focussen op hun kwaliteiten en vaardigheden. Want als we samen wat meer naar elkaar groeien, kunnen we samen tot innovatieve oplossingen komen voor een participerende toekomst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten