maandag 5 oktober 2015

Is inclusie intimiderend?

Toegankelijkheid gaat niet alleen om praktische zaken,
ook de arbeidsmarkt mag geen obstakel zijn!
12 oktober is het de dag, de dag waarop de Tweede Kamer als het goed is besluit het VN Verdrag voor de rechten van gehandicapten te ratificeren. De dag waarop de echte start wordt gemaakt aan een inclusieve maatschappij en natuurlijk ook de inclusieve arbeidsmarkt. De dag waarop werkgevers na moeten gaan denken over hun rol in de participatie van mensen met een beperking. De dag waarop het zoeken begint naar de mensen die uw organisatie kunnen veranderen…..

Help!

Dit is vast de eerste gedachte van een groot deel van de werkgevers van Nederland, en ja ik vermoed dat mensen gelijk hebben als zij zeggen ‘het intimideert werkgevers als er een mondige en slimme arbeidsgehandicapte voor zijn/haar neus staat’ maar de vraag is, waarom zou u zich geïntimideerd moeten voelen?
Intimideert het u als werkgever als er een slimme en mondige arbeidsgehandicapte binnenloopt?

Werven is een vak, zeker ook het werven van mensen met een beperking en dan zijn er nog veel verschillen met de beeldvorming die veel werkgevers hebben van deze doelgroep. Want er blijken verrassend veel mensen te zijn met een beperking en een hoog kennisniveau, ideeën over organisaties en ondernemen, een goede (al dan niet afgeronde) opleiding achter de rug, etc. Wat wel vaak mist is werkervaring, mensen met een beperking beschikken namelijk vaak over onvoldoende werkervaring om bij de gemiddelde selectie in het voetlicht te komen staan bij werkgevers en recruiters, maar maakt ze dat ongeschikt?

Tips van CEO’s

Vanmorgen las ik de 10 tips van CEO’s in het kader van werving, ik herkende enkele van de tips als ‘oeps, is dat het?’ omdat ik in de afgelopen jaren de nodige perikelen heb meegemaakt als het gaat om het vinden van werk. De vraag die bij mij naar voren kwam is deze ‘voelden mensen zich geïntimideerd om mijn kennis of om het feit dat ik een beperking heb, slim ben en bovendien ook de wereld wil veranderen?’
Ik voel me niet intimiderend!

Als ik terugkijk op mijn werkende leven, is het iets wat mij al vaak is gezegd. ‘Je intimideert mensen met je weten en kunnen’ of wel, mensen zijn bang voor je kennis. En ja, ik denk dat inmiddels dat zij er niet naast zaten. Waar ik dat inderdaad eerst wel dacht, want ik zie mezelf niet als intimiderend, ik zie mezelf niet als iemand waar mensen bang voor moeten zijn. Ik zie mezelf als iemand met de ambitie om de wereld een klein stukje beter te maken.

Wat heeft dit met inclusie te maken?

Waar ik zelf uitsluitend het gevoel had dat mijn lastige positie op de arbeidsmarkt werd veroorzaakt door mijn ‘lastige voorwaarden’ als 4 dagen van 6 uur werken, aanpassingen, gebrek aan uitkeringsstatus, etc. vermoed ik inmiddels dat er bij mij nog iets meespeelde. Want als je als werkgever een beeld hebt over arbeidsgehandicapten die ‘zielig’ zijn, dan kan je best schrikken als er ineens een slimme en ambitieuze gehandicapte voor je neus staat.

Om inclusie ook binnen uw organisatie vorm te geven
is deze tip misschien nog wel het meest relevant! 

Natuurlijk betekent ratificering niet dat het voor arbeidsgehandicapten ineens makkelijker wordt om een baan te vinden, of dat arbeidsongeschiktheidsstatus geen invloed heeft op je kansen op de arbeidsmarkt. Wel betekent het dat er veel moet veranderen om te komen tot een echte inclusieve arbeidsmarkt. De 10 wervingstips slaan namelijk ook op een deel van de arbeidsgehandicapten die de komende jaren hun plek op de arbeidsmarkt gaan opeisen in het kader van gelijke rechten. Net als dat er tussen mensen met een beperking even grote verschillen zitten als tussen de rest van de Nederlandse werkenden, kortom, wij zijn ook gewoon uniek net als ieder ander! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten