vrijdag 19 december 2014

MVO en People

De aarde is van ons allemaal.
De laatste maanden is MVO vaak verbonden aan de Participatiewet, toch gaat het veel verder dan dat. Het gaat niet alleen om het bieden van kansen aan bijzondere groepen werknemers, het gaat ook om een visie op arbeid, een visie op de sociale en maatschappelijke effecten van uw bedrijfsvoering en daar wil ik vandaag dan ook de aandacht aan schenken.

MVO is in alle aspecten People, Planet en Profit verbonden aan een centrale kernwaarde, namelijk de mens. De focus ligt dan ook op: hoe u omgaat met de mensen binnen en buiten uw organisatie, en hoe de balans hierin is tussen de ecologische sporen die u achter laat en wat uw economische doelstellingen zijn. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk is het vooral een kwestie van terug naar de basis, terug naar denken in perspectieven die langer doorlopen dan de volgende opdracht, het volgende jaar. 

De mens

De mensen binnen uw organisatie zijn van belang voor het voortbestaan van uw organisatie, zij vormen uw menselijke kapitaal en zijn daarmee onderdeel van de toekomst van uw organisatie. Daarom is het belangrijk dat zij; veilig kunnen werken, gezond blijven, zich kunnen ontwikkelen ten guste van uw organisatie en daarvoor is het belangrijk om te investeren in de mensen die uw organisatie tot een succes maken.

Daarnaast zijn er de mensen buiten uw organisatie; omwonenden die misschien direct merken als er iets misgaat bij uw organisatie, klanten die uw producten en/of diensten afnemen, dit zijn ook een soort van aandeelhouders van uw organisatie. Want zonder klanten heeft u geen producten te verkopen, en de omwonenden die weten dat uw organisatie in alle mogelijke facetten rekening houdt met hun leefgenot zijn onbedoeld ambassadeurs voor uw organisatie. Van de medewerkers die keurig remmen voor de zebra waar kinderen staan, tot het voorkomen van ecologische schade door uw productieprocessen. Dit draagt allemaal bij aan een prettige relatie met omwonenden en mogelijke klanten.

Ecologie

Vervuiling, ellende en geen oog voor de toekomst.
Dat is toch niet wat we willen?
We kennen allemaal de voorbeelden van tankers die lek slaan op rotsen, met alle vervuiling en dode en/of zieke dieren van dien. Dit zijn de extremen van problemen waar organisaties mee te maken kunnen krijgen op dit gebied. Maar of het nu gaat om koffiebekers, gebruik van zonnecellen op uw kantoorgebouw, het overstappen naar elektrisch rijden of het afvangen van CO2 voor een grote kolencentrale. Al deze voorbeelden dragen bij aan een zo klein mogelijke ecologische footprint die uw organisatie achter kan laten.


Door aandacht te besteden aan het verkleinen van deze footprint kan uw organisatie ook in de toekomst een duurzaam perspectief tegemoet zien. En bevindt u zich in een sector die zeer vervuilend is, is het goed om te bekijken of u ook over 50 jaar nog toekomst ziet in deze sector. Wat is er nodig om voort te kunnen bestaan, hoe kan het anders en waar liggen de kansen voor schonere oplossingen die ook maatschappelijk gedragen kunnen worden. Dat vraagt onderzoek, investeren en daarvoor zijn uiteraard financiƫn nodig.

Financiƫn

In de overstap naar meer duurzame, groen, ecologisch verantwoorde bedrijfsvoering is, zoals hierboven al aangegeven geld van groot belang. De overstap is niet gratis en daarom vraagt het een vooruitziende blik, spaarzaamheid en vooral het lef om te investeren in iets nieuws om ook over 50 jaar nog steeds voort te bestaan. Daarnaast is het belangrijk om hierin niet uw eigen medewerkers te vergeten, immers ook dat kapitaal is het investeren waard om over 50 jaar nog steeds de top in uw sector actief te kunnen zijn!

De toekomst!

Of het nu gaat om een gezonde, veilige werkplek, de ruimte voor uw medewerkers om het beste uit zichzelf te halen, de gezondheid van omwonenden, de ecologische gevolgen op de lange termijn. Het is goed om te kijken hoe u als ondernemer de schade hierin kan minimaliseren door te investeren. En ja, op dit moment is dat vaak duur. Maar tijden veranderen snel en daarmee ook de kostenbalans, dus verbaas u niet dat over 50 jaar de vervuiler betaald en de consument in CO2 neutrale huizen woont. Dus bent u klaar om te investeren in mensen en de toekomst van de mensheid?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten