vrijdag 24 oktober 2014

Less is more!


Je kent ze wel, die mooie wagens die je vaak op grote parkeerplaatsen bij van die net iets te grauwe of pompeuze kantoorgebouwen zit staan. En als je dan bij veel bedrijven in de parkeergarage komt, zie je nog luxere versies staan. Toch zijn het juist dit soort dingen waar veel winst te behalen als het gaat om MVO doelstellingen en tevens een mooie besparing voor veel bedrijven met hoge kosten aan het wagenpark. Zeker met de nieuwe bijtellingsregels voor 2016 die gisteren bekend werden gemaakt.

Met een inkomsten van circa 2.2 miljard euro per jaar aan leasecontracten voor de overheid, wat neerkomt op 12.000 euro per leaseauto is duidelijk dat hier behoorlijk wat geld in omgaat. Want iedereen betaald bijtellingen voor privégebruik, waarbij veel werkgevers hier ook nog een vergoeding privégebruik aan verbinden om werknemers tegemoet te komen in de kosten. Kortom, voor veel werkgevers een aanzienlijke kostenpost, en wat zou je hieraan kunnen doen?

Kleiner, zuiniger

Het klinkt heel simpel, ga kleiner en/of zuiniger rijden. Toch is dat een stap die voor veel mensen toch tegennatuurlijk voelt. Want voor veel mensen geldt een auto nog steeds als een statussymbool, eentje die moet passen bij je functie. Dus ben je manager dan moet je toch minstens in een auto van ruim € 30.000 rondrijden en dan bij voorkeur ook nog eentje van een merk met status, en dan kan de prijs nog wel eens flink gaan oplopen.

Naast de kosten die dit meebrengt voor de werknemer, die dit weer gecompenseerd wil zien in zijn salaris of vergoeding privégebruik, zijn dit met minimaal €7.500 per jaar, behoorlijke kostenposten per werknemer. Neem daarbij dat een auto als deze circa 1 op 10 rijdt en dus een flinke kostenpost voor de brandstofkosten is. Niet voor niets gaat er circa 800.000.000 euro per jaar om in de accijnzen!

Kosten besparen

Voor ondernemers zijn het vaak de kosten die de doorslag geven, dus er vanuit gaande dat uw medewerkers, met een statusverhogende luxere wagen, nu eens over zouden stappen naar de wat zuinigere modellen. Dan komt u op besparingen uit als:

Bij een verbruik van 1 op 10 bent u bij een brandstofprijs van  1,35 x 50 L =  67,50 kwijt voor een tank diesel waar uw medewerker dus 500 kilometer op rijdt.

Bij een verbruik van 1 op 15 bent u bij een brandstofprijs  1,30 x 50 L =  67,50 kwijt voor een tank diesel waar uw medewerker dus 750 kilometer op rijdt.

Kortom, uw medewerker rijdt 250 kilometer meer voor de zelfde prijs van een tankt diesel, dus dat is een besparing die op jaarbasis behoorlijk op kan lopen. Want stel deze medewerker maakt 50.000 kilometer per jaar, dan is de besparing:

50.000 km / 10 = 5.000 L x € 1,35 =  6.750 per jaar aan diesel.

50.000 km  / 15 = 3.333 L x € 1,35 =  4.500 per jaar aan diesel.

Less car - more money!
Dat komt neer op een besparing aan brandstof van  2.250 euro per jaar aan diesel voor deze medewerker. Dit is een aardig bedrag waar een bedrijf leuke dingen mee kan doen, zeker als er meer dan 10 van dit soort auto’s rondrijden en dat bedrag nog verder op gaat lopen ten opzichte van het huidige wagenpark. Neem daarbij dat kleinere en of zuinigere auto’s een lagere bijtelling hebben en u dus minder kosten hoeft te maken, is dit toch een mooie reden om niet alleen iets aan het milieu te doen omdat het leuk staat voor uw MVO doelstellingen, maar het vooral uw bedrijf een leuk bonus oplevert!





De cijfers gebruikt in dit artikel zijn afkomstig van Autoleasewereld
De dieselprijs is berekend op de prijs in oktober 2014

2 opmerkingen:

  1. Geachte blogbeheerder,

    Onder het duurzame motto "Less is more" bedankt voor de moeite om mijn reactie te verwijderen.

    Met vriendelijke groeten van Theo Benschop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Theo, je reactie heb ik verwijderd omdat ik er geen toevoeging in zag. Vooral omdat ik er geen touw aan vast kon knopen.

    BeantwoordenVerwijderen